Ruotsin autoteollisuus elää kohtalon viikkoa

Tämä viikko saattaa koitua Ruotsin autoteollisuuden kohtalon viikoksi.

Ford ilmoitti eilen, että henkilöautoja valmistava Volvo Cars voi mennä myyntiin. General Motorsin odotellaan kertovan mitä se tekee tappiolliselle Saabille.

Samaan aikaan Ruotsissa on innostuttu vaatimaan, että valtio lähtisi pelastamaan autoteollisuutta ryhtymällä suuromistajaksi.

- Meidän pitää olla hyvin varovaisia veronmaksajien rahojen suhteen, Ruotsin elinkeinoministeri Maud Olofsson sanoo. Hän toppuuttelee vaatimuksia, että Ruotsin valtion tulisi lähteä Volvo Carsin omistajaksi.

Tämän suuntaisia ajatuksia on esitetty pitkin syksyä, mutta vaatimusten vyöryksi ne kääntyivät, kun ajatuksen esitti Göteborgin kauppakorkeakoulun rehtori Rolf Wolff viikko sitten. Tiistaina Volvon valtiollistajiin liittyi myös oppositiojohtaja Mona Sahlin.

Ruotsin autoteollisuusyhdistys Bil Sweden laskee, että ala työllistää 140 000 henkeä. Siksi on helppo ymmärtää, että naapurissa on nyt aito huoli ajoneuvoteollisuuden säilymisestä maassa. Sen alasajo tai siirtäminen muualle olisi kova isku koko Ruotsin teollisuudelle ja tutkimukselle.

Napanuora johtaa Yhdysvaltoihin

Ratkaisevat päätökset tehdään Yhdysvalloissa, jossa autojätit Chrysler, Ford ja General Motors ovat pyytäneet poliitikoilta ennennäkemätöntä 25 miljardin dollarin apupakettia.

Koska Yhdysvaltain kongressi tuskin haluaa pumpata dollareita kolmikon eurooppalaisten tytäryhtiöiden jaloilla pitämiseen, Ford ja GM ovat pakotettuja kertomaan mitä Saabille ja Volvolle tekevät.

Ford ehti jo ilmoittaa, että Volvo Cars voi mennä myyntiin. Koska Saab ei ole vuoden 1995 jälkeen tuottanut kertakaan voittoa amerikkalaisille omistajilleen, voi sillä olla sama kohtalo.

- Tietojeni mukaan GM:n johto jättää ehdotuksensa Yhdysvaltain kongressille myöhään tiistai-iltana. Meillä ei ole mitään tietoa sen sisällöstä, Saabin metalliosaston puheenjohtaja Paul Åkerlund kertoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat