Ruotsi aikoo rakentaa luotijunille oman raideverkon

Ruotsi valmistelee erillisen raideverkon rakentamista luotijunille. Yli 250-300 kilometrin tuntivauhdilla etenevä luotijuna ajaisi Tukholman ja Göteborgin välin kahdessa tunnissa. Kyse on 10-15 miljardin euron hankkeesta.

Ruotsin ratavirasto on katsellut ahnaasti Keski- ja Etelä-Eurooppaan, jossa luotijunat ovat suosiossa. Ranskalla on TGV-junansa, Saksalla ICE-junat ja Espanjalla AVE-junat. Valmista luotijunille sopivaa rataa on rakennettu Euroopassa 5500 kilometriä ja rakenteilla on 3500 kilometriä.

Ruotsi suunnittelee luotijunia välille Tukholma-Jönköping-Göteborg, jossa projekti tunnetaan nimellä Götanmaan rata. Toinen luotijunaosuus Jönköping-Malmö on nimeltään Eurooppa-rata.

Ruotsin hallitus antoi talvella rataviraston tehtäväksi selvitellä luotijunaverkostoa. Maanantaina jättämässään pikaselvityksessä virasto katsoo, että luotijuna olisi taloudellisesti kannattava ja perusteltu. Nyt tarvitaan politiikkojen päätöksiä.

-Rautatie on energiankulutukseltaan edullisin kuljetusmuoto. Luotijunaraide vähentäisi päästöjä, maantieliikennettä ja onnettomuuksia, selvitystä johtanut Håkan Persson perustelee luotijunan etuja.

Tavaraliikenteelle tarvitaan lisää tilaa

Selvityksessä lähdetään siitä, että Ruotsi rakentaisi nykyisten läntisen ja eteläisen pääradan rinnalle omat yksin luotijunille tarkoitetut raiteet.

Kun luotijunat kulkevat omalla raiteella, nykyisille pääradoille voitaisiin ohjata muuta henkilö- ja tavaraliikennettä. Se poistaisi pullonkauloja ja nopeuttaisi alueellista matkustajaliikennettä sekä rahdin kulkua.

Ruotsin radoilla on jo pitkään ollut ahdasta, koska matkustaja- ja rahtimäärät ovat kasvaneet.

Raportin mukaan luotijuna kulkisi Tukholmasta Göteborgiin kahdessa tunnissa. Tällä hetkellä matkaan kuluu kolme tuntia.

Nykyiset X2000-junat pyyhältävät Tukholman ja Malmön väliä 4 tuntia 11 minuuttia. Luotijunilla matka sujuisi 2 tunnissa 41 minuutissa.

Jos Ruotsin hallitus sisällyttää luotijunat mukaan syksyn liikennepoliittiseen päätöksen, Tukholman ja Göteborgin luotijunaosuus voitaisiin ottaa käyttöön 2025-30.

(MTV3-STT-DPA)

Lue myös:

    Uusimmat