Ruotsalaiset toivat seksin oopperalavalle

Savonlinnan oopperajuhlien päätösviikko on ruotsalaisten juhlaa: kuninkaallinen ooppera esittää 180 taiteilijan voimin kaksi modernisoitua klassikkoa. Eniten keskustelua on herättänyt Wolfgang Amadeus Mozartin Figaron häiden tuore tulkinta: oopperalavalle ei ole ollut tapana tuoda seksikohtauksia; nyt nähdään kiihkeää intohimoa ja pikapanoja. Kevennetyssä esittämistavassa on huumoria, vaikutteita Chaplinin elokuvasta ja jopa sarjakuvailmaisua.

Ohjaaja Ole Tandberg säilytti tarinan rakkauden ja intohimon tuskasta, ihmissuhteiden ja tunteiden vaikeudesta, mutta hän halusi poistaa 1700-luvun luokkaerot. Puvustosta on karsittu renesanssiröyhelöt ja pönkköhameet. Pohjoismaiseen tasa-arvoon sopii Tandbergin mielestä paremmin, että kreivit ja palvelijat ovat kaikki samanlaisissa harmaissa puvuissa. Katsojan silmiin se saattaa näyttää värittömältä.

Ihmisten tunteita ohjaa niin sanottu mimeettinen halu: halu päästä jakamaan toisten onni, valloittaa jonkun toisen rakkauden kohde. Tarinan kreivi alkaa himoita palvelijansa Figaron morsianta. Ruotsalaiseen tasa-arvoon ei kuitenkaan sovi, että kreivi voisi edes historiallisessa tarinassa käyttää esiyön oikeuttaan. Intohimo toinen toisiaan kohtaan ilmaistaan tässä arkisemman useampien ihmissuhteiden selkeinä seksikohtauksina.

Tosin kohtaukset ovat niin kesyjä, että niiden päivittely tuntuu nykymaailmassa todella kaksinaismoraaliselta.

Kuninkaallisen ooperan johtaja Birgitta Svendèn kertoo, että yleisöpalaute Tukholmassa on ollut kaksijakoista. Figaron häät tuli siellä ensi-iltaan tänä keväänä. Varsinkin nuorempi katsojakunta on pitänyt nykyaikaistetusta tulkinnasta, kertoo Svedèn. Savonlinnassa ensi-ilta on tänään, se on loppuunmyyty, mutta torstain ja perjantain näytöksiin on vielä paikkoja.

Kuin jännitysnäytös televisiossa

Huomenna keskiviikkona Olavinlinnassa saa ensi-illan Richard Straussin Elektra. Se päättää Savonlinnan oopperajuhlat lauantaina 31. heinäkuuta. Lippuja tähän yksinäytöksiseen oopperaan on vielä myynnissä, kerrotaan oopperajuhlien toimistosta.

Eletran pääosaan esittävä mezzo-soprano Marianne Eklöf lupaa, ettei kukaan kyllästy tätä oopperaa katsoessa. - Se on suurta draamaa, kuin trilleri televisiossa, koko ajan on kysymys elämästä ja kuolemasta.

Eklöf on Ruotsissa suuri tähti, mutta muiden maailmantähtien lailla, liikkuu Savonlinnassa yhtä välittömänä kuin kuka tahansa mieluisalla kesäkeikallaan.

Eklöf on Savonlinnassa ensimmäistä kertaa. Kuninkaalliselle oopperalle tämä on harvinainen vierailu, ensimmäinen sitten 1980-luvun.

Vierailusta päätettiin muutama vuosi sitten kun Tukholman oopperatalon oli määrä olla remontissa. remontti on siirtynyt rahoitusvaikeuksien takia mutta vieralu toteutettiin kuitenkin.

Ja ruotsalaiset haluavat tulla takaisin.

- Se voisi olla molemmille edullista, jos tekisimme yhteisproduktion, suunnittelee Svedèn. - Kaikki talot maailmalla hakevat kumppaneita suuriin tuotantoihin.

Kuninkaallinen ooppera tulisi ikäänkuin evakkoon Savonlinnaan remonttinsa ajaksi, parin kolmen vuoden kuluttua.

Savonlinnan oopperajuhlista tulee vuosi vuodelta kansainvälisempi. Tänä vuonna taiteilijoita on 520 peräti 16 eri maasta. Monet tulevat festivaaleille vuosi toisensa jälkeen esittelemään omia taitojaan ja katsomaan, miten muualla on kehitytty.

Katso Merja Sundströmin juttu Savonlinnasta

Lue myös:

    Uusimmat