Ruoan verkkokauppa rivakassa kasvussa

Ruoan nettimyynti kasvaa voimakkaasti.

Monet etsivät helpotusta arkeen ja kaikenlainen verkko-ostaminen on yleistynyt. Ruokaa ostavat verkosta esimerkiksi kiireiset lapsiperheet ja vanhukset.

Verkkokauppatilaston mukaan ruoan verkkomyynti kasvoi viime vuonna noin 70 prosenttia. Ruokakaupan kaksi suurinta pelaajaa S- ja K-ryhmä, ovat myyneet viimeisen parin vuoden ajan kokeiluluonteisesti ruokaa myös verkossa.

S-ryhmällä ruoan verkkomyynti on jopa moninkertaistunut vuosittain pääkaupunkiseudulla. Kovia kasvulukuja selittää myös se, että ruoan nettimyynti on vielä erittäin pientä. SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoo, että ruoan verkkomyynti vastaa yhden pienen myymälän myyntiä vuositasolla.

Ruoan verkkokauppa on keskittynyt lähinnä pääkaupunkiseudulle. S-ryhmällä on toimintaa myös esimerkiksi Oulussa, ja laajentamista mietitään.

Jo 15 vuotta sitten aloittanut Ruokanet on juuri laajentanut toimintansa lähes koko Suomeen ja aikoo vastata isojen kaupparyhmien haasteeseen myös laskemalla hintojaan. Netin ruokakaupan ongelmana on ollut heikko kannattavuus.

– Tämähän ei ole ollut mikään kultakaivos. Koko ajan odotetaan, että ensi vuonna se sitä on ja nyt vihdoin näyttää että ensi vuonna se sitä saattaa olla, sanoo Ruokanetin toimitusjohtaja Jyri Stenberg.

Lue myös:

    Uusimmat