Ruoalla vahvistetaan identiteettiä ja statusta

Ruoalla vahvistetaan nyt identiteettiä ja statusta siinä missä muullakin kuluttamisella. Foodwest-asiantuntijayrityksen mukaan ostosvalinnoilla haetaan myös hyvinvointia, mutta rahan tai ajan puutteen takia unelmaruokavalio ei aina onnistu.

Yrityksen mukaan suurin osa suomalaiskuluttajista ei suhtaudu ruokaan kiihkomielisesti. Esimerkiksi karppauksen äärimuotojen harrastajat ovat lopulta varsin harvassa.

Markkinatutkija Juuli Seppälä viittaa tuoreeseen kyselytutkimukseen, jonka mukaan tehokkuuteen pyritään nyt syömisessäkin.

– Esimerkiksi nykyinen taloustilanne on saanut ihmiset miettimään, miten paljon terveyteen voi vaikuttaa ruokavaliolla. Toisaalta ruoan kallistuminen koskettaa jokaista, Seppälä sanoo.

Internetkyselyyn vastasi vuodenvaihteen tienoilla vain vajaat parisataa suomalaista, mutta he kirjoittivat varsin pitkiä ja seikkaperäisiä ajatuksia syömisestä.

– Eräs vastaajista oli sitä mieltä, että suomalaiset keskustelevat nyt paljon ruoasta, koska ei ole muita isoja ongelmia, jotka veisivät huomion, kertoo Seppälä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat