Rovion yt:t eivät huolestuta pelialaa – "Mikään peli ei pysy ykkösenä ikuisesti"

Edes Angry Birds ei voi olla ikuisesti ykkönen pelimaailmassa. Suomen Pelinkehittäjät ry:n asiamies KooPee Hiltusen mukaan normaaliin liiketoimintaan kuuluu myös pelialalla alamäkiä ylämäkien lisäksi. 

– Peliala on voimakkaasti kilpailtu ala. Alalle on tullut uusia pelejä ja aivan uudenlaisia pelityyppejäkin. Uusien pelien ja uusien tenhovoima täytyy ottaa huomioon. Mikään peli ei pysy ykkösenä ikuisesti, hän totesi MTV Uutislivessä tänään.

MTV Uutislivessä vieraillut Hiltunen ei ole huolissaan mahdollisesti jopa 130 työntekijästä, jotka ovat vaarassa saada potkut Roviolta.

– Jos ajatellaan näiden työntekijöiden kohtaloa, niin suurimmat peliyritykset ovat yhä rekrytointimoodissa, eli kasvua on yhä edelleen. Työntekijöille löytyy todennäköisesti töitä alalta. Alalla on työvoimapula.

"Vaikutus ei ole kovin suuri"

Investointivirtaa Suomeen on tullut pelialalla paljon. Hiltunen uskookin, että pelialalla on yhä kasvun edellytyksiä Suomessa.

– Rovion yt-neuvotteluiden vaikutus pelialaan ei ole kovin suuri. Yrityksiä on kuitenkin yli 200. Siellä on hyvin menestyviä yrityksiä ja lasken yhä Rovionkin menestyväksi yritykseksi ja yleinen trendi on nouseva. hän sanoo.

Rovio aikoo vähentää Suomesta enintään 130 työntekijää – 16 prosenttia työntekijämäärästään.

Hiltusen mukaan Roviolla ei varsinaisesti ole mikään mennyt vikaan yt-neuvotteluiden alkamisesta huolimatta.

– Jos ajattelee miten Rovio oli vielä vuonna 2009, kun Angry Birds julkaistiin, noin kymmenen hengen yritys ja nyt se on 800 hengen yritys, lisäksi sen liiketoiminta on laajentunut myös peliteollisuuden ulkopuolelle. Tällaisen kasvun ja vauhdin arviointi on aina hieman hankalaa. Siinä joutuu ottamaan riskejäkin ja helposti joudutaan sellaiseen tilanteeseen, että joudutaan sopeuttamaan toimintaa tilannetta vastaavaksi.

Supecell suomalaisten peliyritysten johtotähti

Tietokirjailija Jani Niipola muistuttaa myös Hiltusen tavoin, että pelialalla on yhä voimakasta kasvua.

Hän on kirjoittanut kirjan yhdessä Supercellin Ilkka Paanasen kanssa  ja kirjoittanut myös kirjan Pelisukupolvi. Niipolan mukaan Rovion haasteena on uuden hittipelin kehittäminen. Ihan sen takia, että Niipolan mukaan työvoima on kulkenut väärään suuntaan.

– Roviosta on lähtenyt hyvin lupaavia pelintekijöitä ja perustanut omia menestyneitä firmoja. Se on ollut huolestuttava merkki Rovion kannalta viime vuosien aikana ja sitä uutta hittituotetta ei ole vielä tullut.

Niipolan mukaan Supercell on ajanut Rovion ohi, kun puhutaan näkyvyydestä.

– Viime syksynä tuli Supercell-uutinen ja samana päivänä Rovio julkaisi Angru Birds Go -pelinsä. Se oli tietyllä tapaa symbolista ja silloin suomalaisen johtotähden valtikka vaihtui. Rovion julkaisu jäi vähälle huomiolle sinä päivänä ja seuraavina viikkoina ja koenkin, että Supercell johtaa Suomessa. Toisaalta kiinnostavin kasvu ja kehitys tapahtuvat pienissä innovatiivisissa pelifirmoissa. Rovion haasteena on se, että se on lähtenyt viihdepuolelle rakentamaan uutta Disneytä, tällaista viihdejättiä, joka on vaikeampi operaatio.

Suomen Pelinkehittäjät ry:n asiamies KooPee Hiltusen mielestä Angry Birdsiä brändinä ei ole kulutettu loppuun. Hän muistuttaa, että vaikka Angry Birds -tuotteita on paljon, niin itse lisenssejä on aika vähän.

–Tuotteita on tehty yksittäisistä lisensseistä useita. Tietysti meillä täällä Suomessa jossakin mittakaavassa, koska olemme se kotimaa, niin näkyvyys on ollut suurempaa kuin ulkomailla.

Roviossa vaihtuu toimitusjohtaja vuodenvaihteessa. Hiltunen arvioi, että uusi toimitusjohtaja Pekka Rantala saa johdettavakseen hyvän yhtiön.

– Täytyy muistaa, että Rovion liikevaihto oli viime vuonna ihan merkittävä, brändin näkyvyys sinällään ei ole heikentynyt - se on yhä hyvin tunnettu. Rantalalla on varmasti käytettävissään kaikki mahdollinen informaatio ja verkostot. Sitten täytyy vaan toivoa, että pystytään tekemään oikeita johtopäätöksiä liiketoiminnan suhteen.

Lue myös:

    Uusimmat