Roskapostittajat utelevat taas Nordean tunnuksia

Nordean tunnuksia on vuoden kuluessa udeltu useissa vastaavissa roskapostituksissa. Tällaiset viestit on syytä tuhota avaamatta niitä.

Suomalaiset ovat jälleen saaneet sähköpostiviestejä, joissa on kyselty Nordea-pankin asiakastunnuksia. Englanninkielisiä viestejä on ilmaantunut sähköpostilaatikoihin perjantaista lähtien.

Nordean tunnuksia on vuoden kuluessa udeltu useissa vastaavissa roskapostituksissa. Tällaiset viestit on syytä tuhota avaamatta niitä, muistutetaan pankin verkkosivuilla. Jos viesteissä on linkkejä tai liitetiedostoja, niitä ei saa avata.

Tämänkertainen pankkitunnusten kalasteluyritys on kömpelö, sillä roskapostittaja ei ole tiennyt, miten Nordean verkkopankki toimii. Viestissä on ilmeisesti käytetty pohjana muita pankkeja varten tehtyjä kyselyitä.

Pankkien, luottokorttiyritysten ja verkkopalveluiden asiakastunnusten kalastelu on tyypillistä internetin roskapostittajien toimintaa. Suuret kansainväliset yritykset ovat olleet tällaisten uteluiden kohteena jo vuosia.

Nordean tunnuksia ryhdyttiin utelemaan runsas vuosi sitten. Koska roskapostittajien toiminta ei tuolloin ollut Suomessa kaikille tuttua, jotkut hyväuskoiset asiakkaat lähettivät pankkitunnuksiaan kyselijöille. Huijarit käyttivät tunnuksia hyväkseen ja anastivat asiakkaiden tileiltä rahaa. Rahat siirrettiin Latviaan, mistä ne nostettiin käteisenä pankkiautomaateista.

Onnistuneiden huijausten jälkeen Nordea on valistanut asiakkaitaan internetin vaaroista. Jokaiselle verkkopankin asiakkaalle on kerrottu, että pankkitunnuksia ei saa antaa kenellekään. Valistuskampanjan jälkeen pankin tietoon ei ole tullut uusia onnistuneita huijauksia, kertoo Nordean Suomen-viestinnän johtaja Atte Palomäki.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat