Rosberg: Pouhon on haastavin mutka - ei Eau Rouge

Nico Rosberg, kuva: Ryan Pierse/Getty Images
Nico Rosberg, kuva: Ryan Pierse/Getty Images
Julkaistu 27.08.2009 19:09(Päivitetty 27.08.2009 19:11)

Williams-kuski Nico Rosberg kertoo oman mielipiteensä siitä, mitkä ovat legendaarisen Spa-Francorchampsin radan parhaat paikat.

- Pouhon on todellakin vaikea mutka, mutta siinä on asvaltoitu turva-alue mutkan ulkopuolella, joten se on sen takia vähän anteeksiantavampi kuin joskus aikaisemmin. Ehkä se on näistä tämän radan mutkista se kaikkein haastavin. Eau Rouge on suuren korkeuseron takia poikkeuksellinen, mutta nykyisillä autoilla sen pystyy jokainen kuljettaja ajamaan kaasu pohjassa, Rosberg sanoo.

Kummat mutkat, hitaat vai nopeat, ovat ne jotka ratkaisevat minkälaiseen kierrosaikaan täällä pystyy ajamaan?

- Kyllä hitaissa mutkissa voi joko saavuttaa tai menettää eniten aikaa. Nopeissa mutkissa, vaikka olisit 5 km/h hitaampi kuin joku toinen, ei vaikuta kuitenkaan niin paljon lopulliseen kierrosaikaan. Jos hitaissa mutkissa olet selvästi muita hitaampi, silloin menetät aikaa paljon enemmän. Niin se on kaikilla muillakin radoilla.

Mitä yleisesti ottaen pidät Spa-Francorchampsin radasta?

- Tämä on yksi sarjan mielenkiintoisimmista radoista kuljettajan kannalta. Tässä on monenlaisia haasteita ja jo pelkät korkeuserot tekevät tästä kovin erilaisen muihin ratoihin verrattuna. Hyvän kierrosajan ajaminen tällä radalla on poikkeuksellisen palkitsevaa.

Mitä vaaditaan, että yllät palkintosijoille asti täällä Belgiassa?

- Yksi ongelma on siinä, että McLaren-Mercedes on tullut viimeisen kuukauden aikana niin paljon aikaisempaa nopeammaksi, että he ovat menneet meistä suorituskyvyssä ohi. Ilman heitä olisimme olleet palkintosijalla jo parissa edellisessä kisassa. Eli jatkossa kolmen kärkeen kiilaaminen on tullut entistäkin vaikeammaksi. Jos heillä on tällä nopealla Span radalla aerodynaamisia ongelmia, kuten olen kuullut, silloin meillä voi olla mahdollisuutemme. Näin ollen meillä voi olla pienet mahdollisuudet kiilata kolmen kärkiauton joukkoon.

Onko autossa jotakin uutta tätä kisaa varten?

- On meillä yhtä sun toista. On uutta etusiipeä ja takasiipeä ja muutamia pikku juttuja niiden lisäksi. Talli on tehnyt tosissaan töitä suorituskyvyn parantamiseksi ja on mukava nähdä kuinka ne toimivat täällä.

Tuoreimmat aiheesta

Belgia 2009