Romuautodirektiivin läpimeno ei vieläkään varmaa

Saksalaiset voivat onnistua vielä kalkkiviivoilla romuttamaan romuautodirektiivin. Saksan suuri autoteollisuus vastustaa direktiiviä, joka EU:n ympäristöministereiden on torstaina määrä hyväksyä Luxemburgissa. Viime joulukuussa autoromudirektiivistä jo saavutettiin poliittinen yhteisymmärrys, jonka Saksa nyt uhkaa rikkoa. Saksan liittokanslerin Gerhard Schröderin sanotaan uhitelleen, ettei Saksa aio hyväksyä direktiiviehdotusta sellaisenaan.

Ehdotetulla direktiivillä pyritään ehkäisemään ajoneuvojätteen muodostumista sekä kierrättämään tai muuten hyödyttämään romuajoneuvoja. Uudet ajoneuvot tulisi suunnitella ja valmistaa siten, että romuajoneuvoja voisi kierrättää ja käyttää uudelleen. Ehdotuksen mukaan viiden vuoden päästä 80 prosenttia auton painosta pitäisi mennä kierrätykseen ja vuonna 2015 jo 85 prosenttia. Loppuunkäytettyjen autojen jätehuollon arvioidaan lisäävän jätehuoltokustannuksia 500-1000 markkaa jokaista markkinoille toimitettua uutta autoa kohti. Kustannukset siirtyvät autojen hintoihin ja mm. siksi Saksan autoteollisuus on ponnekkaasti ajanut direktiiviehdotuksen kaatamista.

Muita kiistanalaisia asioista Luxemburgissa kokoontuvien ympäristöministereiden asialistalla ovat geenimuunnellut tuotteet sekä jätteenpolttodirektiivi.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat