"Roiskeläpän" suosio jatkunut jo 30 vuotta

Roiskeläpiksikin kutsutut einespitsat tulivat kauppoihin kolmekymmentä vuotta sitten ja saavuttivat nopeasti suuren suosion.

Nykyajan ruokatrendit korostavat jalostamattomuutta ja eksoottisuutta, mutta halvoista aineksista kasatun ja halvalla myytävän mikropitsan suosiota ei horjuta Suomessa mikään.

Niin sanotun "roiskeläpän" tai "kumipitsan" ehdoton markkinajohtaja Suomessa on Saarioinen, joka tekee 80 000 pitsaa tuotantopäivän aikana. Kilpailija Atria ei paljasta lukuaan, mutta sen volyymi on tuntuvasti pienempi.

Saarioisten tehtaalla Valkeakoskella ollaan vakuuttuneita, että pitsalinja rullaa vielä seuraavatkin vuosikymmenet.

- Se on suosion ottanut ja nuoret tykkää syödä sitä, niin ihan varmasti syövät sitä myöskin vanhana, sanoo Valkeakosken tehtaanjohtaja Matti Tähtinen.

Ajan trendi suosii jalostamatonta ruokaa, mutta tilastollisesti valmisruoan, kuten pitsojen kulutus kasvaa. Viimeisimmän mittauksen mukaan suomalainen kotitalous osti valmisruokaa yli 50 kiloa vuodessa henkeä kohden.

- Kulutus kasvaa koko ajan oikeastaan kaikissa ikäryhmissä. Kun joskus puhutaan että einekset ovat nuorten uusavuttomien tai nuorten perheenäitien suosiossa, niin se ei pidä paikkaansa, tietää Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija Mari Niva.

Katso Pauli Poutasen juttu Valkeakoskelta (Kymmenen uutiset 20.2.2011)

Lue myös:

    Uusimmat