Rocklaulajasta kuoriutui maailmanmusiikin tähti

Ana Moura on fadon hillitympi taituri

Kun Portugalin fadon tähtitulokas Ana Moura kuulee, että tango on ollut jo pitkään suosittua Suomessa, hän lämpenee.

- Ehkä minunkin musiikilleni löytyy Suomesta yleisö. Fadon ja tangon perustalta löytyy samantapainen kaiho, 26-vuotias laulaja linjaa.

Illan konsertti Helsingin juhlaviikoilla osoittaa, että Mouran toive ei ole turha. Loppuunmyyty Huvila-teltta ottaa nuoren solistin Suomen-debyytissä omakseen.

Portugalin toinen fadolähettiläs Mariza on jo tehnyt Suomessa ison läpimurron. Mouran tulkinta on Marizan myrskyisään esiintymiseen verrattuna hillitympää, mutta kukaties fadon nyanssit tulevat näin herkemmin esiin.

Mouralle fadon ydin kiteytyy siihen, miksi sen esittäjät tapaavat pukeutua kokonaan mustiin asuihin.

- Musta on hyvin pehmeä ja vakava väri, se ei hyppää silmille. Siksi tämä väri symboloi parhaiten fadoa ja sen ilmaisemaa kaipuuta, jota kutsumme nimellä saudade.

Sekä ikivanhaa että modernia

Ana Moura kokee fadon olevan selkeästi kansanmusiikkia. Solisti tekikin melkoisen loikan, kun nuorena rockia laulanut tyttö päätti keskittyä fadoon.

- En osa sanoa, kuuluuko rocktaustani siinä miten tulkitsen fadoa. Ehkä siitä oli apua, kun minua pyydettiin tekemään fadoversiot kahdesta Rolling Stonesin kappaleesta.

Piakkoin saadaan kuulla Rollarien tribuuttilevyltä, miltä kuulostaa portugalinkielinen fadoversio Brown Sugarista. Helsingin konsertissa Moura esitti levyn toisen Stones-sävelmänsä nimeltä No Expectations. Se toimi erinomaisesti.

Rokkitaustan vastapainoksi Ana Moura ammentaa fadon vanhimmista perinteistä - ja sitäkin kauempaa historiasta. Mouran bravuuri ovat trillit. Ne ovat musiikillisia koristeita, joissa yleisimmin kahta vierekkäistä ääntä toistetaan nopeasti peräkkäin.

Fadon trillien juuret löytyvät Iberian niemimaan keskiajan arabivalloittajien musiikista. Siitä ne saivat lahjaksi niin Espanjan flamenco kuin naapurimaan fadokin.

- Joillakin laulajilla on loistava ääni mutta ei sielua, intensiteettiä. Joillakin taas on tunnetta mutta ei soveliasta ääntä. Fadon kuningatar Amalia Rodgiques yhdisti nämä avut täydellisesti, Moura taustoittaa.

Mouraa itseään on luonnehdittu Rodriquesin manttelinperijättäreksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat