Riski Arctic Sean lastin katoamisesta ostajilla

Kun rahtilaiva lähtee satamasta, sen lasti on myyty ja määräsatama tiedossa. Kauppaehdot määräävät sen, kuka vastaa kuljetuskustannuksista ja vakuutuksista.

Mysteerisen Arctic Sea -laivan miljoonalasti kuuluu sen ostaneille kolmelle algerialaisyhtiölle, mutta lastin myynyt Rets Timber -yhtiö on maksanut laivakuljetuksen.

Rets Timberin toimitusjohtajan Kari Naumasen mukaan kaupassa on käytetty CFR-ehtoja. CFR on lyhenne sanoista Cost and Freight eli kulut ja rahti. Ehtojen mukaan myyjä maksaa kuljetuskulut laivan määräsatamaan asti, mutta vakuutuksen ottaminen laivamatkalle on vastaanottajan vastuulla. Kun laiva lähtee satamasta, riski tavaran vaurioitumisesta on siis ostajan.

Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Olof Widén sanoo, että nykyään lastit vakuutetaan merikuljetuksia varten lähes aina. Yhdessä laivassa kulkee helposti miljoonien omaisuus.

- Pitäisin sitä hyvin epätodennäköisenä, että lastia ei ole vakuutettu, Wide'n sanoo.

Matkat tarkkaan suunniteltuja

Kansainväliseen kauppaan liittyy merikuljetusten järjestämisen ja lastin vakuuttamisen lisäksi monia muitakin kuluja. Ennen kuin myyty tavara saadaan laivaan, sitä pitää useimmiten kuljettaa maitse, varastoida ja lastata laivaan. Sekä lähtö- että määräsatamassa pitää maksaa maksuja ja niin edelleen.

Kun rahtilaiva on lähdössä Suomesta Afrikkaan, pyritään arvioimaan tunnin tarkkuudella aika, jolloin laiva saapuu kohteeseensa. Näin kapteeni voi suunnitella matkan etukäteen, ja esimerkiksi lastin purkamiseen päästään mahdollisimman nopeasti perille tulon jälkeen.

- Täytyyhän osata varata laituripaikka ja ahtaajia hyvissä ajoin etukäteen. Se on tärkeää matkan onnistumiselle ja kannattavuudelle, että ei tule hukka-aikaa, Widén sanoo.

Vakuutuspetos epätodennäköinen

Arctic Sean kuljettaman lastin arvo tiedetään, mutta laivan hintaa on vaikeampi arvioida. Rahtilaivojen kysyntä on pudonnut, koska laivakuljetukset ovat taantumassa notkahtaneet pahasti.

Suomen laivameklariliiton asiamies Stefan Lomberg sanoo, että romuraudan hinnan laivasta ainakin saisi, mutta ei välttämättä paljoa enempää.

Rahtialan huono tilanne voi herättää epäilyjä myös vakuutuspetoksesta. Lombergin mukaan 1600-luvulta lähtien ja ehkä vielä 1900-luvun alussakin tapahtui tahallisia haaksirikkoja. Osa miehistöstä oli juonessa mukana ja ajoi laivan karille. Laiva upposi ja varustaja nosti vakuutusrahat.

- Se ei ole enää meidän aikaamme, Lomberg kuitenkin sanoo.

Arctic Sean tapaus on lisäksi nykyisellään niin sekava, että sitä ei voi tavalliseksi onnettomuudeksi enää naamioida, vaikka laivasta ei kuultaisi enää pihaustakaan.

- Ei sitä voi onnettomuudeksi enää millään väittää, kyllä siinä jotain muuta on, Lomberg sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat