Rinne haluaa koko medialle saman arvonlisäveron

Valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) arvioi, että median arvonlisäveron laskeminen kaikkien osalta 10 prosenttiin on perusteltua.

Koko media tulee saada samalle viivalle, Rinne sanoi. Hän kommentoi asiaa Mediapäivässä Helsingissä.  

Nykyisin sanomalehtien arvonlisävero on 10 prosenttia, mutta esimerkiksi digilehtien tilauksista peritään 24 prosentin veroa.  
Myös Mediapäivän paneelin muut osallistujat Timo Soini (ps.), Juha Sipilä (kesk.) ja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) olivat Rinteen kanssa samaa mieltä.  

Poliittiset päättäjät arvioivat Mediapäivässä myös verovaroin rahoitettavan Ylen roolia mediakilpailussa.  

Grahn-Laasonen on huolestunut siitä, kuinka Ylen toiminta syö isoissa vaikeuksissa kamppailevien pienten maakuntalehtien kannattavuutta.  

- Niillä on paineita siirtyä verkkoon, mutta levikki putoaa ja mainosrahat vähenevät suhdanteista ja muista johtuen. Samaan aikaan Yleisradio panostaa voimakkaasti alueilla esimerkiksi verkkouutisointiin. Se kilpailee samassa rajapinnassa ja syö kannattavuutta. Tämä on huolestuttavaa, koska meillä pitäisi olla monipuolinen tiedonvälitys ja myös vahva paikallinen tiedonvälitys.

Sipilä sai pääasiassa mediatalojen edustajista koostuneen yleisön kohottelemaan kulmakarvojaan sanomalla kannattavansa sitä, että Yle tavoittelee markkinajohtajan asemaa muun muassa uutisissa.  

- Mielestäni on ihan ok, että Yle pyrkii markkinajohtajuuteen uutistoiminnassa, ajankohtaistoiminnassa ja lastenohjelmissa. Näitä alueita löytyy, jotka ehkä olisivat huonolla hoidolla, jos ne jäävät pelkästään yksityisen median hoidettavaksi, Sipilä sanoi.

Sipilänkään mielestä Ylen ei tarvitse olla markkinajohtaja kaikilla alueilla, esimerkiksi saippuaoopperoiden tarpeellisuutta Ylen kanavilla voisi hänen mielestään arvioida uudelleen.  

Lue myös:

    Uusimmat