"Riian onnettomuus ei ole Suomessa mahdollinen"

Suomessa rakennukset suunnitellaan keski-eurooppalaisia rakennuksia kestävämmiksi lumen vuoksi, kertoo Ympäristöministeriön rakennusneuvos Teppo Lehtinen. 

Se, kuinka paljon lunta kunkin rakennuksen katolle tulee talven aikana kertymään, tiedetään Ympäristökeskuksen tekemien mittausten perusteella, Lehtinen kertoo.

– Mittaukset kertovat todennäköiset lumimäärät eri puolilla Suomea.

Kun lumikuorma on tiedossa, se kerrotaan vielä varmuuskertoimella 1,6. Näin saadaan laskettua paino, joka katon pitää kestää, sanoo Lehtinen.

– Tyypillinen lumikuorma on noin 200 kg neliöllä. Kesäaikaan oikein rakennetulle katolle voi laittaa vaikka henkilöautoja.

Suunnittelussa otetaan lisäksi huomioon lumen mahdollinen kinostuminen erillisellä muotokertoimella, joka on noin 2, Lehtinen lisää.

Kunnan rakennusvalvonta varmistaa turvallisuuden

Uudisrakennushankkeessa kunnan rakennusvalvonta varmistaa, että rakennushankkeeseen ryhtyvällä on käytössään kohteen vaativuuteen nähden riittävän hyvät suunnittelijat ja tekijät, Lehtinen kertoo.

– Tämän jälkeen voidaan olettaa, että rakennus on turvallinen.

2000-luvun alkupuolella Suomessa tapahtuneiden rakennusten sortumisten vuoksi otettiin vuonna 2006 käyttöön niin sanottu erityismenettely, sanoo Lehtinen.

– Tavallista vaativammissa kohteissa rakennusvalvonta voi rakenteellisen turvallisuuden kysymyksissä edellyttää erityismenettelyä turvallisuuden takaamiseksi.

Erityismenettelyssä voidaan käyttää kolmatta osapuolta suunnitelmien tarkistamisessa.  Tarkastusta voidaan laajentaa myös työvaiheisiin, Lehtinen jatkaa.

– Tätä käytetään itse asiassa aika laajalti, eli se on hyvin hyödynnetty työväline.

Erityisen vaativia kohteita ovat mm. uimahallit, jäähallit ja navetat.

Erityismenettelyssä voidaan lisäksi määritellä rakennuksessa ne kohdat, jotka pitää määräajoin tarkistaa rakennusta käytettäessä, Lehtinen lisää.

Lue myös:

    Uusimmat