Rengasvarikkoa sammutetaan Vantaalla

Keimolan rengasvarikolla syttynyttä paloa epäillään tahallaan sytytetyksi. Paloa tukahdutetaan hiekkalasteilla.

Suomen suurimman rengaspalon sammutukset Vantaan Keimolassa aloitettiin iltapäivällä. Sammutus tehdään päivystävän palomestarin Olli Korteniemen mukaan peittämällä paloalue maalla. Sammutustöissä pidetään yön aikana tauko, mutta ne jatkuvat jälleen huomenna.

- Vettä sammutuksessa ei voida käyttää, koska se lisäisi ympäristövahinkoja. Eli sammutus tehdään tukahduttamalla, Korteniemi kertoi alkuillasta.

Tukahduttamiseen tarvitaan satoja autokuormia puhdasta, hiekkapohjaista maata, ja tämä tietysti nostaa sammutuskustannuksia. Korteniemi arvioi niiden nousevan kymmeniin tuhansiin euroihin. Maan kuljetuksesta palopaikalle vastaa Lassila & Tikanoja, jonka käytössä käytettyjen renkaiden varastoalue on. Lisäksi yksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen sammutusyksikkö vartioi paikalla läpi yön. Rengasvarikon palon syttymissyyksi epäillään ilkivaltaa, ja poliisi tutkii asiaa.

Kivistön asukkaille tiedotteita savuhaitoista

Rengasvarikolta nousee edelleen sakea savu. Tänään savuhaittoja alkoi esiintyä Kivistön suunnan asuntoalueilla. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos jakoikin siellä tiedotteita savuhaitoista.

- Lisäksi mittaamme alueella lähinnä häkäpitoisuuksia koko ensi yön. Näin varmistamme, ettei alueelle leviä vaarallisia häkäainepitoisuuksia, Korteniemi kertoi.

Ainakaan iltaan mennessä vaarallisia pitoisuuksia ei ollut mitattu. Tarvittaessa poikkeavista ja terveydelle haitallisista mittaustuloksista tiedotetaan alueen asukkaille heti yleisellä vaaramerkillä. Savuhaitoista alueen asukkaat saavat lisätietoja Vantaan kaupungin kriisikeskuksesta, jonka puhelinnumero on 8392 4005.

Kerättyjen renkaiden käsittelypaikka

Palo Keimolan rengasvarikolla Vantaan Laavatiellä alkoi eilen noin kello 17. Renkaita on laajimmillaan palanut noin 6 000 neliömetrin alueella.

Lassila & Tikanoja varastoi ja käsittelee Keimolassa pääkaupunkiseudulta kerättyjä renkaita. Niistä valmistettavaa uusioraaka-ainetta käytetään erilaisissa maanrakennuskohteissa. Palon syttymishetkellä renkaiden prosessointi ei ollut käynnissä.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 03.01.2004).

Lue myös:

    Uusimmat