Rengasrikko Concorde-turman syy

Metallinpalan aiheuttama rengasrikko varmistumassa Concorde-turman syyksi.

Concorden hylky tulessa

Nousukiidossa sattunut rengasrikko on varmistumassa yliäänikone Concorden viimekesäisen tuhon syyksi, Ranskan onnettomuustutkintavirasto BEA kertoi tänään.

Rengasrikon aiheutti kiitoradalla lojunut metallinpala. Tutkijoiden mukaan mikään ei viittaa siihen, että 113 ihmisen hengen vaatinut turma olisi huollon laiminlyönnin tai ylikuormituksen syytä.

Pariisin Charles de Gaulle -lentokentältä ilmaan noussut Concorde syöksyi lyhyen lennon jälkeen maahan Gonessessa 25. heinäkuuta viime vuonna.

BEA:n väliraportti vahvistaa tutkijoiden alkuperäistä käsitystä onnettomuuden kulusta. Concorde leimahti liekkeihin ja rysähti hotellirakennuksen päälle sen jälkeen kun rengasrikossa koneen pyöristä irtautunutta rojua osui polttoainetankkiin, joka repesi.

Tutkijat eivät ole vielä päässeet perille siitä, miksi siipitankki ei kestänyt. BEA:n mukaan tutkinta saadaan päätökseen muutamassa kuukaudessa. Air France- ja British Airways -lentoyhtiöiden kaikki 12 Concordea määrättiin pian turman jälkeen lentokieltoon, joka jatkuu yhä.

Molemmat yhtiöt olisivat halukkaita aloittamaan ääntä nopeammat Atlantin ylilennot viimeistään alkusyksystä. Tutkijat ovat jokseenkin varmoja siitä, että kohtalokas metallinpala oli peräisin Continental Airways -yhtiön DC-10-koneesta, joka nousi ilmaan Concorden edellä.

(STT-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat