Remonteista yhä enemmän valituksia

Remontteihin liittyvät ongelmat työllistävät kuluttajaneuvontaa selvästi aiempaa enemmän. Alkuvuoden aikana kuluttajaneuvontaan on tullut yli 1 300 remontteihin liittyvää valitusta, mikä on yli 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Tyypillisimmässä tapauksessa etukäteen annetut hintatiedot eivät ole pitäneet paikkaansa, vaan lopullinen hinta on tullut asiakkaalle yllätyksenä, kertoo kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen Pohjois-Savon maistraatista.

- Hinta-arviot annetaan hyvin usein alakanttiin. Ehkä myyjät antavat hintatietoja, jotka eivät päde tai sitten tulee remontin aikana yllätyksiä ja hintoja joudutaan rukkaamaan ylöspäin, Suhonen arvioi.

Yleisiä ovat myös valitukset remonttien valmistumisen viivästymisestä. Perinteisten remonttifirmojen lisäksi harmia ovat aiheuttaneet myös putki- ja sähköasennusfirmat.

Ongelmien välttämiseksi Vaasan maistraatin johtava kuluttajaoikeusneuvoja Anne Lemponen neuvoo kuluttajaa paneutumaan huolellisesti sopimusten tekemiseen.

- Kannattaa kirjata tarkasti paperille, mitä remonttiin sisältyy ja mitä remontin hinnaksi arvioidaan.

Lamposen mukaan sopimuksentekoon kannattaa ottaa mukaan asiantuntija mukaan, jos on itse täysin maallikko remonttiasioissa.

- Kannattaa myös sopia etukäteen, miten toimitaan, jos työn laadussa on toivomisen varaa ja virheiden korjaus viivästyy.

Kuluttajaneuvonnasta muistutetaan, että asiakkaan on myös syytä varmistaa, että remonttifirma on merkitty ennakkoperintärekisteriin. Kotitalousvähennystä saa ainoastaan sellaisesta työstä, joka on teetetty rekisteriin merkityllä yrityksellä.

Myös kuluttajansuojalakiin voi tukeutua vain niissä tilanteissa, joissa remontin tekijä on elinkeinonharjoittaja eikä pelkästään työsuhteessa teettäjään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat