Rekkajonoihin halutaan ratkaisu syksyn aikana

Rekkajonoihin halutaan ratkaisu syksyn aikan. (Kuva: Lehtikuva/Jussi Nukari)

Itärajan rekkajono-ongelmiin pyritään löytämään ratkaisu ennen talvea, kertoo ylijohtaja Juhani Tervala liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Suomen ja Venäjän uusi rajaliikennetyöryhmä piti ensimmäisen kokouksensa eilen Imatralla. Neuvotteluissa ei löytynyt vielä suoranaista ratkaisua, mutta odotukset kohdistuvat nyt syksyyn.

- Saimme kartoitettua toisillemme omat kantamme ja sovittua, että syyskuussa on löydettävä ratkaisu asiaan. Varsinkin Lappeenrannan ja Imatran kohdalla ongelmat ovat sitä luokkaa, että tilanne ei voi jatkua näin, Tervala kertoi MTV3:n Huomenta Suomessa.

Ryhmä pitää seuraavan kokouksensa 10. syyskuuta Vaalimaalla.

- Sen jälkeen hallituksen pitää tehdä selkeitä päätöksiä, jollei tulliasetuksia voida muuttaa ja liikennettä saada joustavammaksi, Tervala totesi.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on kertonut olevana valmis harkitsemaan jopa rajoituksia autonkuljetusrekkojen liikenteeseen Suomessa. Myös lievempiä keinoja pohditaan.

- Olemme miettineet esimerkiksi liikenteenohjauskeinoja, kuten liikennemerkkejä. Lisäksi lainsäädäntöä voidaan muuttaa niin, että liikennettä voi ohjata joku muukin kuin poliisi. Myös liikennelupia voidaan miettiä. Iso ongelma on se, että emme taida pystyä rajoittamaan vain transitoa, vaan samalla rajoitetaan kaikkea kuorma-autoliikennettä, Tervala totesi.

Yksi vaihtoehto on puuttua siihen, miten rekat lähtevät matkaan satamista. Tervalan mukaan on mahdollista ottaa käyttöön etärekkaparkkeja, joista autot päästetään eteenpäin vasta kun rajoilla on tilaa. Myös rekkojen tullikäsittelyä voidaan tehostaa.

- Ensi vuoden alusta pitäisi tulla käyttöön elektroninen tullikäsittely. Nyt yhtä rekkaa käsitellään keskimäärin 20 minuutista tuntiin. Jatkossa aika voisi pudota puoleen tästä.

Tervala uskoo, että Venäjän tulli tekee parhaansa, sillä liikenteen huima kasvu on myös itänaapurille suuri ongelma.

- On kuitenkin mahdollista vielä nopeuttaa prosessin käsittelyä ja käydä läpi viranomaisyhteistyötä. Ongelmana on se, että siellä on seitsemän viranomaista ja meillä kaksi.

Tervala ei usko, että rekkajonot jäävät ikuisuuskysymykseksi.

- Kyllä ne muutaman vuoden päästä jotenkin häviävät. Lähes 30 prosenttia Venäjän ulkomaantuonnista tulee kolmen Suomen rajapisteen kautta. Uskoisin, että myös Venäjä haluaa etsiä tähän ratkaisun.

Lue myös:

    Uusimmat