Reitit hakusessa Helsingin bussikuskeilla

Asiakkaat valittavat Helsingin bussikuskien reittivirheistä. Joissakin tapauksissa bussinkuljettaja on ajanut räikeästi väärää reittiä, tai ei ole osannut kertoa asiakkaalle minne bussi on menossa.

Helsingin seudun liikenne HSL käyttää bussiliikenteessä useita liikennöitsijäyhtiöitä.

HSL:n ryhmäpäällikkö Sami Aherva kertoo, että jokaisen liikennöitsijäfirman kilpailutusehtona on kuljettajien riittävä perehdyttäminen reittituntemukseen. Kuljettajien osaamista mitataan liikennöitsijän tiloissa tehtävällä atk-sovelluksella, jossa mitataan kuljettajan tiedot ja taidot kunkin reitin osalta.

– Sovelluksessa tarkastetaan kuljettajan tuntemusta reitin varrella olevista tärkeistä rakennuksista, kuten kouluista, kirkoista ja ostoskeskuksista. Kuljettajan tulee suorittaa sovellus niin, että perusasiat ovat hallussa, Aherva kertoo.

Asiakkailta tulee valituksia reittivirheistä

Kaikki Helsingin kaupungin reitit eivät atk-sovelluksen piiriin kuitenkaan kuulu. Liikennöitsijäyhtiö Veolia Transportilta ja Helsingin Bussiliikenteeltä vahvistetaan, että asiakkailta tulee valituksia esimerkiksi bussireitin väärin ajosta.

– Jonkin verran tulee valituksia reittivirheistä. Nämä ovat kuitenkin täysin inhimillisiä erehdyksiä, joita voi sattua kelle tahansa, Helsingin Bussiliikenteen koulutusvastaava Niko Virtanen sanoo.

HSL teettää muutaman kerran vuodessa matkustajatyytyväisyyskyselyitä, joissa mitataan muun muassa matkustajien tyytyväisyyttä reittien oikein ajoon. Aherva kertoo viime kyselyissä tulosten olleen melko positiivisia ja tyytyväisyyden parantuneen.

Veolian busseissa apuna reittioppaat

Suurimmassa osassa busseja kuljettajalla ei ole apunaan minkäänlaista navigaattoria, jolla reitin oikeellisuutta voisi tarvittaessa tarkastaa. Veolia Transportin busseista reittiopas kuitenkin löytyy.

–Reittioppaat auttavat kuskia hahmottamaan reittiä ja pitäytymään sillä. Ne helpottavat myös kuskia vastaamaan matkustajien kyselyihin bussien reiteistä, Veolia Transportin toimitusjohtaja Janne Vihavainen toteaa.

HSL painottaa, että kuskin tulisi osata vastata asiakkaiden tiedusteluihin kunkin bussin reitistä. HSL suunnitteleekin ottavansa käyttöön kuskia ohjaavan järjestelmän tulevaisuudessa.

– Tämä on asiakaspalvelukysymys. Haasteena on myös kuskien vaihteleva Suomen kielen taito, mutta toisaalta kuskit osaavat auttaa asiakasta myös monilla muilla kielillä. Helsingin seudulla on noin 3500 kuljettajaa, joista kaikki ovat uransa eri vaiheissa, joten kaikki eivät varmaankaan osaa heti vastata kaikkiin matkustajien kysymyksiin, Aherva lopettaa.

Lue myös:

    Uusimmat