Räyhää, rokkia ja rumuutta - näin pressaehdokkaat taistelevat äänistäsi verkossa

Presidentinvaalikamppailu on saanut verkossa uutta nostetta.

Samaan aikaan kun Niinistö on rullannut eteenpäin harkitulla tyylillä, haastajaehdokkaat ovat kasvattaneet yhteisöjään nopeasti ja heittäytyneet reaaliaikaiseen viestintään äänien ja rahallisen tuen toivossa.

MTV3 Uutisten vaalitoimitus selvitti , miten ehdokkaat ovat ottaneet verkkoyleisön haltuun. Kuukauden aikana kisaan on tullut mukaan uusi ehdokas sekä tuoreita kampanjasivuja ja Twitter-tilejä.

Paavo Arhinmäki

Kisaan viimeisenä ilmoittautuneen Arhinmäen verkkosivu pitää presidentinvaaleja esillä maltillisesti muiden kannanottojen seassa. Kutsu "Paavon jengiin" voisi nimensäkin puolesta olla esillä iskevämmin.

Facebook-sivulla (6953 fania) on lähinnä linkkejä uutisiin ja kirjoituksiin, mutta huomiota kerää hyvin myös räyhäkäs mediakritiikki. Facebook-julkaisut välittyvät myös Twitteriin (2106 seuraajaa). Kaipaa lisää ehdokkaan tai kampanjatuen reagointia kommentteihin.

"Hesari on ryhtynyt jo selittelemään." (Kommentti Helsingin Sanomien uutiseen, joka käsittelee Arhinmäen sijoittumista HS:n vaalikoneessa)

Eva Biaudet

Kampanjasivusto pitää hyvin esillä tuoreita sisältöjä ja päivityksiä. Youtube-videoissa ehdokas esitellään tyylikkäästi myös viittomakielellä.

Facebook-kampanjasivulla (1377 fania, kasvua +14%) pienimuotoista, mutta kiinnostavaa omakohtaista sisältöä: kuinka olla hauska Uutisvuodossa? Twitterissä (330 seuraajaa, kasvua +180%) jakaa erikseen muun muassa kansainvälisiä uutisia ja hakeutuu reippaasti keskusteluun esimerkiksi muiden ehdokkaiden kanssa.

"Olen saanut monta kysymystä siitä miten nimeni lausutaan. Tässä vinkki: biologinen D, eli BIO-D." (Twitter-päivitys)

Sari Essayah

Avannut näyttävän kampanjasivuston, joka tuo sympaattisesti esille aivan tavallistenkin ihmisten perusteluja Essayahin valinnalle. Ehdokkaan tarinaa täydentävät myös kuvat nuoruudesta ja urheilu-uralta. Konkreettisten osallistumisohjeiden lisäksi sivuille on upotettu mahdollisuus lahjoittaa rahaa suoralla verkkomaksulla.

Facebook-sivulla (927 +82%) vallitsevat edelleen yksittäisten ihmisten onnentoivotukset, mutta tarjolla on myös jonkin verran ehdokkaan tunnelmia kulissien takaa. Aktivoitunut vähitellen myös Twitterissä (82).

"Kampanjointi voi kohottaa myös kuntoa: tänään kiersin stadionia Helsingin Sanomien toivomuksesta UKK-kävelytestissä. Huomenna sitten reippaana Pressiklubiin ja Uutisvuodon nauhoituksiin :-)" (Facebook-julkaisu)

Pekka Haavisto

Kampanjasivusto nojaa yhä Haaviston nimekkäisiin tukijoihin kulttuurielämässä ja asiantuntijatehtävissä. Etenkin nuoria äänestäjiä houkuttanee se, että allekirjoittamalla vetoomuksen Haaviston puolesta pääsee samaan listaan eturivin artistien kanssa. Kampanjalahjoitusten kokonaismäärä ilmoitettu näyttävästi avoimuutta julistaen.

Facebookissa (7395 +19%) vilkas keskustelu, jossa äänessä on Haaviston lisäksi yksittäisiä ihmisiä, epävirallisia kannattajaryhmiä ja bloggaajia. Omakohtaisuus ja vuorovaikutus jää kuitenkin vielä puolitiehen, myös Twitterissä (2861 +31%).

"Keuruulla oltiin huolissaan turpeen pilaamista järvistä. Nyt matkalla Hakkaraisen sahalle." (Facebook-julkaisu)

Paavo Lipponen

Edelleen pirteät nettisivut, jotka voisivat tosin antaa hyville kuville yhä enemmän näkyvyyttä: etusivun paras kohta on nyt varattu iskulauseille. Myös kannattajat ovat turhan piilossa sivuilla. Äänestäjää tullaan lähelle esimerkiksi osiossa, jossa Lipponen suosittelee kirjoja, elokuvia, musiikkia ja liikuntaa.

Facebook-sivulla (879 +52%) fanimäärä ei vielä suhteessa kannatukseen, mutta kasvu nopeaa. Osoittanut heittäytymiskykyään suorassa Lipponen Live -keskustelutilaisuudessa Facebookissa ja Twitterissä, missä oli aidosti oma itsensä. Kampanjaväki uurastaa toden teolla vuorovaikutuksen eteen Twitterissä (695 +324%), missä leviävät juuri nyt tähänastisten vaalien kiinnostavimmat kommentit, palautteet ja kuittaukset.

"Hyvät ihmiset! Olen ensimmäistä kertaa Facebookissa. Auttakaa minua ja kyselkää. T: Paavo" (Facebook-päivitys suoran keskustelutilaisuuden alkaessa)

Sauli Niinistö

Kampanjasivusto on kasvanut entisestään ja suorastaan pursuaa luettavaa: näkemyksiä, kirjoituksia, taustoja ja omana sisällöntuotantona tehdyt tarinat suomalaisista teoista.

Osallistumisen tapoja on tarjolla paljon ja niitä esitellään näyttävästi, mistä käy esimerkkinä Café Niinistö -kohtaamispaikkojen kartta. Kampanjalahjoituksiin käytettävän verkkolahjoituslippaan voi upottaa omille nettisivuilleen. Facebook-fanit (21 998 +3%) ilmoitetaan nyt omana joukkonaan, ei virallisten kampanjatukijoiden rinnalla, kuten kuukausi sitten.

Facebook-sivun päivitykset vyöryvät edelleen vauhdikkaasti kuvilla kampanjatilaisuuksista eri puolilta Suomea. Omaääniset päivitykset harvinaista herkkua. Twitterissä (3323 +38%) yksittäisiä valonpilkahduksia. Homma osataan, mutta paukkuja säästellään loppukampanjaan?

"Hei ! Sain kokonaan vapaan aamupäivän, unet yhdeksään tekevät terää. Kiitos Teille kaikille siellä koneella, kentällä ja katsomoissa, tukenne on auttanut pitämään vauhtia ja intoa niinä pitkinä päivinä. Ja tästähän tämä vasta paranee!" (Facebook-päivitys)

Timo Soini

Avannut kampanjasivuston, jonka etusivulla on pari pientä kuvaa ja Soinin puhe kampanjan avajaisissa marraskuun lopulla. Rujo sivusto erottuu kaikista kilpailijoista, tukee ehdokkaan imagoa ja antaa äänestäjälle nopeat vastaukset.

Myös Facebookissa on nyt oma kampanjasivu (250). Keskustelu on jo pienten alkukokeilujen perusteella niin vilkasta, että sopivilla avauksilla kommenttien virrasta tulee oikea tulva.

"Perussuomalaiset jättivät välikysymyksen eurokriisiin varautumisesta" (Facebook-linkitys Soinin kirjoitukseen)

Paavo Väyrynen

Kampanjasivusto on edelleen nykyaikaisissa kuorissa, mutta sisällöt toimivat kömpelösti. Kuvat ja videot ovat hautautuneina, eivätkä sivut luo välitöntä kuvaa vilkkaasta kampanjasta.

Lääke tähän olisi Väyrysen Facebook-sivun (1752 +17%) uutisvirta, jossa keskustelu on jatkunut värikkäänä ja nasevana. Ehdokkaan omat persoonalliset tokaisut jäävät kuitenkin hyödyntämättä. Facebook-päivitykset välittyvät myös Twitteriin (173 +409%), jolla ei toistaiseksi ole muuta virkaa.

"Suomen pitää purkaa jännitystä ja vastakkainasettelua Euroopassa. Siihen ei sovi yhtään sotilaallinen liittoutuminen. Ennen päivän puhetilaisuuksia vierailin Ylen Ykkösaamussa." (Facebook-päivitys)

Facebook-fanien ja Twitter-seuraajien määrät kerätty 8. joulukuuta 2011.

Lue myös:

    Uusimmat