Rautatieverkkoa kehitetään tiiviisti

Suomen rataverkkoa kehitetään nyt aktiivisemmin kuin pitkään aikaan. Vireillä on useita hankkeita,jotka parantavat vilkkaimpien rataosuuksien palvelukykyä. Ratojen rakentaminen keskittyy pääkaupunkiseudulle ja sen välittömään läheisyyteen.

Suomen rataverkon kokonaispituus on viime vuosikymmeninä supistunut sitä mukaa, kun liikennettä hiljaisimmilla radoilla on lopetettu. Rataverkon valmistuttua pääosin jo vuosisadan alkupuolella uusia ratahankkeita ei ole juuri harrastettu. Juuri nyt kehittämisvauhti on taas hieman kiihtynyt. Varsinkin Helsingin seudulla on lähivuosina luvassa topparoikkien touhua.

Rautateillä tärkeimmäksi mielletty hanke on kaupunkirata Helsinki-Leppävaara eli kaksi lisäraidetta sekä asemajärjestelyt, joilla Vantaankosken ja Turun suuntien liikenne voidaan erottaa omille raiteilleen. Helsingin valtuusto on hyväksynyt vajaan miljardin markan hankkeen.

Pääradalla kaupunkiradan jatkorakentaminen Tikkurilasta Keravalle alkanee jo tänä vuonna. Neljäs raide mahdollistaa tiheämmän lähiliikenteen ja myös kaukojunien häiriöttömämmän kulun. Työt alkavat Rekolan ja Korson välillä.

Harvinaisempi hanke on kokonaan uusi ratalinjaus,jollainen on oikorata Kerava-Lahti. Vielä suunnitteluvaiheessa oleva pari miljardia maksava osuus lyhentää matkaa Helsingistä Lahteen 26 kilometriä ja tasaa pääradan kovaa kuormitusta.

Viime aikoina on esillä ollut myös Vuosaaren satamalle kaavailtu rata, jota on esitetty tehtäväksi jopa tunnelissa kilometrien matkan kulkevaksi.

Rautateiden kilpailukykyä erityisesti lähiliikenteessä siis parannetaan selvästi. Myös rataverkon sähköistys etenee; käynnissä ovat osuudet Tampereelta Poriin ja Raumalle sekä Toijalasta Turkuun, jonne pitäisi päästä sähköllä vuonna 2000.

Taannoisen Jokelan junaturman osaltaan vauhdittama kulunvalvontajärjestelmän rakentaminen on tarkoitus ulottaa koko päärataverkolle vuoteen 2002 mennessä.
(MTV3/Timo Nurmi)

Lue myös:

    Uusimmat