Rataverkon kunnostus hidastaa junia

Rautatieverkon peruskuntoa parannetaan lukuisilla rataosuuksilla kuluvan vuoden aikana. Ratahallintokeskuksen mukaan työt hidastavat ajoittain liikennettä ja saattavat aiheuttaa myöhästymisiä.

Lähijuna vauhdissa

Rataverkon perusparannukseen panostetaan viimevuotiseen tapaan noin 1,4 miljardia markkaa. Suurin osa rahoista uppoaa ratojen päällysrakenteen eli ratapölkkyjen, kiskojen ja sepelikerroksen uusimiseen.

Merkittävät työkohteet ovat rataosilla Helsinki-Tampere, Seinäjoki-Vaasa, Tampere-Orivesi, Toijala-Turku, Kouvola-Pieksämäki, Luumäki-Joensuu, Imatra-valtakunnanraja, Kouvola-Kotka, Kuopio-Iisalmi, Pyhäsalmi-Ylivieska ja Oulu-Tornio.

Ratapihojen uusimistyöt ovat meneillään muun muassa Tampereella, Mikkelissä ja Mäntyharjulla.

Automaattinen kulunvalvonta laajenee

Junien automaattinen kulunvalvontajärjestelmä laajenee tärkeimmille pääradoille ensi vuoden loppuun mennessä. Koko rataverkon se kattaa vuonna 2005.

Sähköistystyöt ovat nyt valmistumassa rataosalla Turku-Toijala, jolla sähköjunaliikenne käynnistyy kesäkuussa.

Sähköistys on siirtymässä Pohjois-Suomeen. Sähköistystä edeltävät työt ovat käynnistymässä rataosilla Tuomioja-Raahe ja Oulu-Rovaniemi.

Pääkaupunkiseudun mittavin hanke on niin sanotun kaupunkiradan eli kahden lisäraiteen rakentaminen osuudelle Helsinki-Huopalahti-Leppävaara. Kaupunkirata valmistuu ensi vuoden syksyksi.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat