Rataverkko kaipaa lisäinvestointeja

Runkoverkon kunto on pääosin hyvä tärkeimmillä rataosilla, mutta muilla osin tarvitaan lisää rahaa.

Merkittävimmät ratatyökohteet kevään, kesän ja syksyn aikana olivat väleillä Tampere-Jyväskylä, Luumäki-Parikkala ja Viinijärvi-Siilinjärvi.

Rautateiden runkoverkon eli liikenteellisesti tärkeimpien rataosien kunto on jo pääosin hyvä, mutta korjaustyöt rataverkon muilla osilla vaativat lisäinvestointeja.

Myös rataverkon kehittämiseen kaivataan rahoitusta.

Tärkeimpiä tulevia kehittämiskohteita ovat Ilmalan ratapiha Helsingissä sekä rataosat Seinäjoki-Oulu ja Lahti-Vainikkala.

Rataverkon korvausinvestointeja on tehty tänä vuonna kaikkiaan noin 160 miljoonalla eurolla. Eniten on sijoitettu ratapölkkyjen, kiskojen ja sepelikerroksen uusimiseen.

Ratapölkkyjä on vaihdettu uusiin noin 400 000 kappaletta, ja kiskoja on uusittu yhteensä noin 380 kilometrin matkalla.

Kehittämisinvestoinneista merkittävin yksittäinen hanke on Kerava-Lahti-oikorata, joka valmistuu syyskuussa. Lisäksi meneillään ovat muun muassa sähköistystyöt rataosilla Oulu-Kontiomäki-Vartius ja Kontiomäki-Iisalmi sekä junien kulunvalvonnan jatkorakentaminen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat