Raskasta liikennettä uhkaa kuljettajapula

Suomessa voidaan herätä raskaan liikenteen kuljettajapulaan kolmen vuoden kuluttua. Uuden vaatimuksen mukaan kaikkien ammatikseen kuorma-autoa ajavien on käytävä lisäkoulutuksessa, jotta ammattiajolupa säilyy.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry on huolissaan raskaan liikenteen kuljettajien riittävyydestä tulevaisuudessa. Jokaisen kuorma-autokortin omistajan on käytävä vuoteen 2014 mennessä viisi jatkokoulutuspäivää, jotta ammattipätevyys säilyy. Mikäli koulutuksia ei käy, ei kuljettaja saa käyttää kuorma-autoa työssään.

Ammattikuljettajat ovat ymmärtäneet vaatimuksen hyvin, ja koulutuksiin on osallistuttu hyvällä tahdilla. Sen sijaan niiden kuljettajien tilanne on huonompi, jotka käyttävät kuorma-autoa työssään vain toisinaan.

- Esimerkkinä vaikka yksityinen rautakauppa, jolla on oma kuorma-auto ja varastomies. Autolla käydään toimittamassa keikkoja. Varastomeihellä täytyy olla myös ammattipätevyysvaatimus täytettynä silloin kun hän ajaa kuorma-autoa, vaikka tittelinä on varastomies. Tässä on aika paljon semmosia joukkoja, jotka eivät ole edes mieltäneet, että jatkokoulutusvaatimus koskee tai tulee koskemaan heitä, muotoilee Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n puheenjohtaja Ahti Myllys.

Siirtymäaika loppuu kolmessa vuodessa

EU-direktiivi jatkokoulutusvaatimuksesta annettiin vuonna 2007. Direktiivin mukaan kuljettajien on tulevaisuudessa käytävä aina viiden vuoden välein viisi jatkokoulutuspäivää, jotta ammattipätevyys ja ammattiajolupa säilyvät. Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry pitää jatkokoulutusvaatimusta hyvänä.

- Tämä nostaa alan arvostusta ja osaamista. Tietysti ajantasalla oleva yritys on aina koulutuksesta huolehtinut. Pian on pakko miettiä jokaisen alalla toimivan sitä koulutusta. Toki alalla on paljon myös vastustusta. Kun ollaan 30-40 vuotta oltu yrittäjiä, niin tuhahdetaan, että "kyllä tässä ollaan jo täysin oppineita", Myllys pohtii.

SKAL arvioi, että lisäkuljetuksen tarpeessa olevia kuljettajia on noin 100 000. Koulutuspäiviä pitäisi vuoteen 2014 mennessä saada siis yhteensä noin 500 000, tällä hetkellä käytynä on noin 150 000 päivää.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ammattiliikenneyksikön ylitarkastaja Sampsa Lindberg myöntää, että lisäkoulutuksen tarpeessa olevia kuljettajia on paljon.

- Ihmisillä ei välttämättä ole ihan oikea käsitys tästä uudistuksesta. monet luulevat, että vasta vuonna 2013 ja 2014 täytyy toimia. Silloin pitäisi olla kaikki jo hoidettuna, kuten koulutukset käytynä ja pätevyydet haettuna. Nyt on se aika millon pitää toimia, Lindberg toteaa.

Trafi ei kuitenkaan aio esimerkiksi lähettää kirjeitse muistutuksia koulutuspäivien tärkeydestä kaikille kuorma-autokortin omistajille. Trafi luottaa toistaiseksi muuhun tiedotukseen.

Lue myös:

    Uusimmat