Raportti: Näihin arjen ongelmiin maahanmuuttajat törmäävät yhä Suomessa

Maahanmuuttajien kokema syrjintä ilmenee monessa muodossa, todetaan tänään julkistetussa vähemmistövaltuutetun vuosiraportissa.

Asuntomarkkinoilla erityisesti romanit ovat kokeneet hankalaksi asunnon saamisen. Usein vuokranantaja on todennut suoraan syyn olevan vuokranhakijan etninen tausta.

Työmarkkinoilta vähemmistövaltuutetulle on puolestaan tullut paljon yhteydenottoja työpaikkailmoituksista, joissa näkyy joko suoraan tai epäsuorasti, ettei tehtävään kaivata maahanmuuttajaa. Tietoon on esimerkiksi tullut siivousyrityksiä, jotka mainostavat olevansa sataprosenttisesti suomalaisia.

Myös pankkitilien avaamisen ja kotivakuutuksen saamisen kanssa maahanmuuttajilla on ollut hankaluuksia. Osalle oleskeluluvan saaneista tehdään passiin merkintä "henkilöllisyyttä ei ole pystytty varmistamaan". Tämä hankaloittaa muun muassa henkilötunnuksen saamista ja pankkitilin avaamista.

Eräässä tapauksessa kotivakuutus oli evätty maahanmuuttajalta, koska hän ei ollut Suomen kansalainen.

Kaikki maahanmuuttajien kohtaamat hankaluudet eivät johdu tietoisesta syrjinnästä. Osassa taustalla on ihan puhdas tietämättömyys tai huolimattomuus.

Eräässä tapauksessa maahanmuuttaja oli saanut kansainvälistä suojelua kotimaansa viranomaisvainoa vastaan. Kun hän asioi Suomessa viranomaisten kanssa, käytettiin tulkkia, jolla oli läheiset suhteet maahanmuuttajan lähtömaan suurlähetystöön ja viranomaisiin. Keskustelut tulkin ja tulkattavan välillä päättyivät ristiriitoihin, joissa tulkki kritisoi tulkattavaa lähtömaan maineen lokaamisesta.

Suomen viranomaisten olisi vähemmistövaltuutetun raportin mukaan pitänyt paremmin huomioida riippumattomuus ja puolueettomuus tulkkia valitessaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat