Ranskassa käynnistyi euro-kampanja

Ranskassa aloitettiin eilen voimakas kampanjointi EU-maiden yhteisen valuutan euron tekemiseksi tunnetuksi. Kampanjaan kuuluu 22 miljoonan esitteen levittäminen pankkien, postien ja julkisten virastojen kautta, tv- ja radiotietoiskuja sekä lehti-ilmoituksia.

Kampanjan 39 miljoonan frangin eli suurin piirtein yhtä monen Suomen markan kustannuksista 19 miljoonaa frangia saadaan tukena EU:n komissiolta. Kampanjaan kuuluu myös mm. pistekirjoituksella tehty esite. Eurot otetaan käyttöön talous- ja rahaliitto Emun kolmanteen vaiheeseen ensimmäisinä siirtyvissä maissa näillä näkymin vuoden 2002 alusta.

Ranskan kampanjassa esitellään jo euroseteleitä ja -kolikoita, vaikka lopullista päätöstä niiden ulkomuodosta ei ole kaikilta osin vielä tehty. Yhtä avoinna on vielä se, mitkä maat siirtyvät ensimmäisinä yhtenäisvaluuttaan.

22 miljoonan kappaleen painoksena leviävä esite on otsikoitu "Euro ja minä". Siinä kerrotaan, että "eurosta tulee meidän rahamme". Samoin kerrotaan, että nykyisen kurssin mukaan 10 euron setelin arvo olisi 65 frangia. Kolmen frangin postimerkki maksaisi noin 46 centiä ja 58 500 frangin henkilöauto 9000 euroa. Vastaavasti yksi artisokka, joka on olennainen osa ranskalaisen keittiön raaka-ainevalikoimaa, maksaisi 69 centiä, sillä nykyinen hinta on 4,5 frangia.

Mielipidemittauksen mukaan 57 prosenttia ranskalaisista hyväksyy frangin korvaamisen eurolla. 66 prosenttia pitää tietoa eurosta liian vähäisenä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat