Ramonet: Tiedosta on tullut kauppatavaraa

Professori Ignacio Ramonet pohtii tänään suomeksi julkaistussa kirjassaan Median Tyrannia tiedon olemusta sekä sen välittämistä nykytiedotusvälineissä.

Tiedotusvälineet eivät enää hoida hyvin perustehtäväänsä, uutisten välittämistä, vaan tiedosta on tullut kauppatavaraa ja tiedon taso on laskenut, arvioi ranskalainen professori Ignacio Ramonet. Ramonetin suomeksi käännetty kirja Median Tyrannia julkistettiin tänään.

Ramonetin mukaan tätä aikakautta leimaa kaksi tekijää, joilla on määräävä vaikutus uutisiin: tiedotusvälineiden taipumus jäljitellä toisiaan ja vetoaminen tunteisiin. Toistensa jäljittely on kuin kuume, joka äkillisesti iskee kaikenlaisiin tiedotuvälineisiin: se puskee niitä eteenpäin valtavalla kiireellä ja pakottaa raportoimaan mistä tapahtumasta tahansa siksi, että muutkin tiedotusvälineet tekevät niin.

-Mitä enemmän tiedotusvälineet puhuvat jostakin asiasta, sitä enemmän ne kollektiivisesti ovat vakuuttuneita siitä, että tuo aihe on korvaamattoman tärkeä, Ramonet kirjoittaa.

Televisiolla on Ramonetin mukaan iso vaikutus uutisoinnin luonteen muuttumiseen. Televisio korostaa suoria lähetyksiä ja Ramonetin mukaan televisiossa näytetään uskovan, että asioiden näyttäminen on sama kuin saada ihmiset ymmärtämään mistä on kyse.

Professori käsittelee kirjassaan myös paljon toimittajan työn luonteen ja arvon muuttumista. Toimittajista on tullut median monitoimimiehiä. Tällainen toiminta on tehokasta ja taloudellisesti tuottavaa, mutta se on pois siitä ajasta, jonka toimittajat ennen käyttivät tutkimukseen.

Kun tiedosta on tullut kauppatavaraa, mediakentän rakenne on Ramonetin mukaan muuttunut. Ennen tiedotusvälineet yrittivät antaa tietoa katsojille/lukijoille, nyt ne tuottavat tietoa ilmaiseksi myydäkseen katsojia ilmoittajille. Ilmaistieto taas on johtanut siihen, että sensaatiot, viihdyttävyys ja näyttävyys ovat nousseet kärkiasemaan tiedon sisällössä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat