Rallipomo lausui näkemyksensä koronan sotkeman kauden jatkosta – yllättyi itsekin: "Helvetti soikoon, olen jostain samaa mieltä Sébastien Ogierin kanssa!"

Rallin MM-sarjan kilpailukalenteria ollaan järjestelemässä paraikaa uusiksi. Loppukauden aikana saatetaan ajaa useampikin sellainen osakilpailu, joka ei alun perin kuulunut tämän kauden ohjelmaan, jotta kisoja saadaan kasaan riittävä määrä.

Kauden 2020 kilpailukalenteri koostui alun perin 14 osakilpailusta, mutta kaikkiaan kuuden peruutuksen jälkeen kisoja saataisiin ajettua maksimissaankin vain kahdeksan – eikä kaikkien vielä perumatta olevien kisojen toteutuminen ole ollenkaan varmaa.

Tästä johtuen yhä kalenterissa olevien kisojen rinnalle ollaan suunnittelemassa täydennyskisoja, joilla varmistettaisiin se, että kisoja ajetaan vuoden aikana riittävä määrä, jotta mestaruudet voidaan jakaa.

FIAn rallipomo Yves Matton ja MM-sarjan promoottori Oliver Ciesla ovat puhuneet vähintään seitsemästä osakilpailusta, määrästä, joka tarkoittaisi sitä, että kisoja on ajettava vielä neljä. FIAn MM-rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kuitenkin muistutti MTV Urheilun haastattelussa, ettei seitsemän ole sääntöjen puolesta mikään kiveen hakattu vaatimus vaan ennemminkin toive, jolla MM-sarjan uskottavuus ja kunniakkuus voitaisiin säilyttää.

Käytännössä kaikki lajitoimijat ovat sitä mieltä, että mitä enemmän kisoja saadaan ajettua, sen parempi. Näin vankka yksimielisyys pääsi yllättämään Hyundain tallipäällikön Andrea Adamon, joka kommentoi asiaa DirtFish-sivuston haastattelussa.

– Tarvitsemme mahdollisimman monta osakilpailua. Ei ole kovin yleistä julistaa maailmanmestareita vain kolmen osakilpailun jälkeen.

Pian tämän jälkeen hän hätkähti.

– Helvetti soikoon! Olen jostain samaa mieltä Sébastien Ogierin kanssa. Tämä on suuri päivä, veijarimainen italialainen murjaisi pilke silmäkulmassa.

Ogier, lajin kuusinkertainen maailmanmestari, oli kommentoinut kalenteriasiaa jo aiemmin ja viitannut muun muassa 1990-luvun puoliväliin, kun kisoja ajettiin vain 8–9.

– Sellaista voi mielestäni kutsua vielä MM-sarjaksi, ja jos niin käy, silloin ei tarvitse miettiä, että "se oli vain lyhennetty kausi, tämä tyyppi ei ansainnut mestaruutta".

Täksi kaudeksi Toyotalle siirtynyt Ogier on kolmen rallin jälkeen parhaassa mahdollisessa tilanteessa. Hän johtaa MM-sarjaa kahdeksan pisteen erolla tallikaveriinsa Elfyn Evansiin. Paras Hyundai-kuljettaja, kolmantena oleva Thierry Neuville on 20 pisteen päässä ranskalaisesta.

Valmistajien puolella vakuuttavasti kauden aloittanut Toyota on nykäissyt 21 pisteen eron Hyundaihin.

– Haluan tehdä tämän selväksi: en sanonut tätä vain siksi, että emme johda MM-sarjaa, Adamo täydensi vielä omaa näkemystään.

Lue myös:

    Uusimmat