Raisiolle ja ruotsalaiselle Cerealille yhteisyritys

Raisio ja ruotsalainen Cerealia Foods & Bread perustavat yhteisyrityksen kasviperäisten tuotteiden markkinoimiseksi.

Raisio

GoGreen AB -niminen yritys tarjoaa Raision mukaan mahdollisuuden kaupata Pohjois-Euroopan markkinoille kaura- ja soijapohjaisia tuoretuotteita, joiden valmistukseen Raisio investoi.

Tasaomisteisen GoGreen-yhtiön tuoteperhe sisältää tuoretuotteita, pakasteita ja valmisruokia, jotka ovat kaikki kasviperäisiä. Cerealia on jo viime syksystä lähtien markkinoinut eräitä tuotteita GoGreen-tuotemerkillä. Ne tulevat täydentämään Raision valikoimaa Suomessa.

Raision maidottomat, nykyään Beneviva-tuotemerkillä myydyt tuotteet siirtyvät myös uuden tuotemerkin alle. Ne ovat soijasta ja kaurasta uutettuja, maidon sijasta käytettäviä tuotteita, esimerkiksi erilaisia juomia ja ruoanvalmistustarvikkeita, kuten kerman korvikkeita.

-Cerealilla on muun muassa valmisaterioita, kuten esimerkiksi soijapihvejä. Yhteinen nimittäjä on, että kaikki tuotteet ovat kasvipohjaisia, Raision viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Taru Narvanmaa selvitti uuden yrityksen tuotepalettia.

"Terveellisesti" Pohjois-Eurooppaan

Yhtiöt kuvaavat GoGreenin tuotteita "terveellisiksi", mutta varsinaisesti terveysvaikutteisia ne eivät ole - se edellyttäisi kliinisillä tutkimuksilla osoitettuja vaikutuksia. Narvanmaan mukaan kuitenkin esimerkiksi soijalla on paljon hyödyllisiä vaikutuksia, jotka liittyvät esimerkiksi hormoneihin ja luustoon, kun taas kaurassa on kuituihin perustuvia hyviä ominaisuuksia.

Narvanmaan mukaan vahvempaa jalansijaa haetaan erityisesti Venäjän, Puolan ja Baltian alueilta, ja yhteistyö Cerealian kanssa luonnollisesti parantaa mahdollisuuksia saada Raision tuotteita kaupaksi Ruotsissa. Uutena alueena kyseeseen voi tulla Saksa.

Narvanmaa ei kuitenkaan halua tässä vaiheessa ennakoida GoGreenin tulevia liikevaihtolukuja.

GoGreen-tuoteperheeseen on tarkoitus on saada noin 60 erilaista tuotetta, Raisio kertoi tiistaisessa tiedotteessaan. Yhtiön mukaan hanke on "strategian mukainen panostus elintarvikkeiden jalostusarvon nostamiseen ja modernisointiin".

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat