Rahtilaivaliikenne taantuman ja merirosvojen puristuksessa

Kansainvälinen konttiliikenne on viimeksi kuluneen vuoden aikana romahtanut maailman merillä. Varustamot tekevät tänä vuonna yhteensä lähes 20 miljardin euron tappiot. Samaan aikaan merirosvojen lisääntyneet hyökkäykset nostavat rahtilaivaliikenteen kustannuksia.

Arctic Sean mystinen kaappausseikkailu paljasti karulla tavalla, että rahtilaivat ovat merirosvojen riistaa muuallakin kuin Adeninlahdella tai Somalian rannikolla Itä-Afrikassa.

Saksalaisen Allianz-vakuutusjätin mukaan onnistuneiden merirosvoiskujen määrä on viisinkertaistunut parissa vuodessa. Vuonna 2007 lunnaiden maksuun päätyneitä rosvojen kannalta onnistuneita kaappauksia tehtiin 55. Viime vuonna luku nousi 132:een ja tänä vuonna merirosvot ovat putsanneet jo 240 rahtilaivaa.

Merirosvous kannattavaa rikollisuutta

Adeninlahden kaappausten vuotuisen liikevaihdon arvelleen nousevan pian satoihin miljooniin. Merirosvous on nousemassa yhdeksi kannattavimmista rikollisuuden lajeista.

Varustamoille ainoa todella käyttökelpoinen keino säästyä kaappauksilta on välttää juuri Adeninlahden reittiä, jonka kautta pääosa Aasian ja Euroopan välisestä konttiliikenteestä kulkee.

Afrikan mantereen kiertäminen etelästä Hyväntoivonniemen kautta ei sekään kuitenkaan vähennä kustannuksia. Matka Aasian satamista Rotterdamiin pitenee noin 20:llä päivällä, mikä tarkoittaa laivavuokrien ja polttoaineiden vuoksi yli kahden miljoonan euron lisäkustannuksia laivaa kohti. Keskimäärin panttivankeja ottaneille merirosvoille maksetaan vastaavia tai jopa hivenen pienempiä laivakohtaisia lunnaita.

Miljoonien lisäkustannukset ovat myrkkyä varustamoille, joiden on jo muutenkin selvittävä konttiliikennemäärien 15 prosentin pudotuksesta. Saksalaisen merenkulun tutkimuslaitoksen asiantuntija Burkhard Lemper laskee, että kansainvälisten varustamojen tappiot nousevat tänä vuonna ainakin noin 18 miljardiin euroon.

Saksalaiset varustamot ja rahoittajat hallitsevat kansainvälistä konttiliikennettä Hampurista käsin. Taantuman ja merirosvojen vastaisen taistelun uskotaan yhdessä ajavan vääjäämättä varustamoja konkurssiin.Yksittäisten laivojen vararikot ovat jo yleistyneet. Maailman konttisatamissa, erityisesti Singaporessa, seisoo satoja laivoja tyhjän panttina.

Epäselvät omistuskuviot vaikeuttavat tutkintaa

Kaappaustapausten selvittämistä vaikeuttavat rahtivarustamojen ja niiden käyttämien laivojen epäselvät omistuskuviot. Usein suuren varustamon käytössä olevan laivan takaa löytyy pienempiä omistajia, jotka ovat haluttomia maksamaan suuria lunnaita.

Saksassa kiisteltiin pitkään siitä, viivyttelivätkö muutama viikko sitten merirosvojen kynsistä vapautetun Hansa Stavangerin –rahtialuksen omistajatahot lunnaiden maksamisessa.

Maltan lipun alla purjehtineen Arctic Sean omistaa Maltalle rekisteröity Arctic Sea –yhtiö, joka taas Suomen kaupparekisteritietojen mukaan on suomalaisen White Sean omistuksessa. White Sean toimitusjohtaja ja pääomistaja on Suomessa asuva venäläinen Viktor Matvejev. Häntä ei juuri ole nähty kommentoimassa Arctic Sean seikkailuja. Laivan miehistöstä ja samalla sen turvallisuudesta taas huolehtii erillinen venäläinen yhtiö.

Lue myös:

    Uusimmat