Radiolinjalle uhkasakko

Markkinaoikeus on kieltänyt Radiolinjaa 100 000 euron sakon uhalla markkinoimasta osoitteellisella suoramainonnalla matkapuhelinliittymiä alaikäisille.

Markkinaoikeus on kieltänyt Radiolinjaa markkinoimasta osoitteellisella suoramainonnalla matkapuhelinliittymiä alaikäisille, jollei tähän ole vanhempien suostumusta. Markkinaoikeus asetti yhtiölle 100 000 euron uhkasakon.
Radiolinja lähetti viime syksynä Telia City-liittymän käyttäjille mainoskirjeitä, joissa oli mukana myös SIM-kortti ja esitäytetty Radiolinjan liittymäsopimus. Kirjeitä lähetettiin aikuisten lisäksi myös alaikäisille, heidän omilla nimillään.

Markkinaoikeus totesi päätöksessään, että lasten ja nuorten vanhemmat vastaavat useimmiten ainakin merkittävimmistä hankinnoista perheessä. Alaikäinen ei myöskään voi edes itsenäisesti tehdä matkapuhelinsopimusta. Markkinaoikeus huomautti lisäksi, että Radiolinjan kampanjassa mainostettu tuote on ollut lapsia ja nuori kiinnostava, ja kiinnostavuutta on vielä lisännyt aineistossa oleva sim-kortti. Markkinaoikeus perusteli ratkaisuaan myös sillä, että liittymäsopimuksen tekeminen merkitsee sitoutumista pitkäaikaiseen sopimukseen, eikä lapset ja nuoret arvioimaan tällaiseen sopimukseen liittyviä oikeuksia ja maksuvelvollisuuksia.

Radiolinja vetosi asian käsittelyssä siihen, että mainosten lähettäminen alaikäisille johtui teknisestä virheestä lähetysprosessissa. Markkinaoikeuden mukaan markkinoija vastaa kuitenkin mainosten sisällön lisäksi myös niiden lähettämistavasta.

Kuluttaja-asiamies antoi syksyisen kampanjan aikana Radiolinjalle asiasta väliaikaisen kiellon. Markkinaoikeus vahvisti nyt annetulla päätöksellään kuluttaja-asiamiehen kiellon sisällön.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat