Radio on suomalaisten suosima media

Radio on säilyttänyt vahvan asemansa kovenevassa mediakilpailussa. Finnpanelin tekemän Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radio tavoitti viime vuonna peräti 95 prosenttia suomalaisista joka viikko. Keskimäärin suomalainen kuuntelee radiota yli kolme tuntia päivässä.

Perinteinen radiovastaanotin on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa kuunnella radiota. Internetin kautta radiota kuuntelee kuitenkin silloin tällöin reilu kolmannes suomalaisista, viikoittain noin joka kymmenes. Kännykän kautta radion viikkotavoittavuus on 6 prosenttia.

Radio Nova kaupallisista suosituin

Koko väestön radionkuuntelu jakaantuu melko tasan Ylen kanavien (52 %) ja kaupallisten kanavien (48 %) kesken. Yksittäisistä kanavista kuunnelluin on Yle Radio Suomi 36 prosentin kanavaosuudellaan. Kaupallisten kanavien ykkönen on Radio Nova.

Kansallinen Radiotutkimus selvitti viime vuonna ensimmäistä kertaa myös ruotsinkielisten suomalaisten kuuntelutottumuksia. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut merkittäviä muutoksia kanavien markkinaosuuksissa.

Suurin osa radiokuuntelusta tapahtuu päiväsaikaan kotona. Klo 7.15-16.30 välisenä aikana radiota kuuntelee yli miljoona suomalaista joka päivä. Iltaseitsemään mennessä kuuntelijoiden määrä vähenee puoleen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat