F1-tallit neuvottelivat Kanadan GP-viikonlopun aikana tulevista sääntömuutoksista, joilla ohittamista tehtäisiin helpommaksi.
Yksi vakavasti harkituista ehdotuksista on kuljettajan säädettävissä oleva takasiipi, jota saisi säätää vain suorissa kamppailutilanteissa toista kuljettajaa vastaan. Ja silloinkin takasiipeään saisi säätää vain takana tuleva kuljettaja, joka voisi hyödyntää sitä kasvattamaan suoranopeuttaan.
Hispania-tallin teknisen johtajan Geoff Willisin mukaan idean yksityiskohtia pitää vielä hioa.
- Mittaamme GPS:n avulla kahden auton välisen eron. Jos takana tuleva on tietyn etäisyyden päässä edessään olevasta - se voisi olla esimerkiksi yksi sekunti, mutta asia täytyy määritellä tarkemmin - hän saa käyttää säädettävää takasiipeä. Turvallisuussyistä sitä saa käyttää vain siihen asti, kunnes kuljettaja seuraavan kerran jarruttaa, Willis sanoi Motorsport-total.comin mukaan.
- Meidän pitää ensin päättää, saako sitä käyttää kerran, kahdesti vai viisi kertaa kierroksella. Tällä hetkellä olemme sitä mieltä, ettei sitä saisi käyttää lainkaan kahden ensimmäisen kierroksen aikana, Willis selvittää.
Uutta ideaa on jo testattu simulaatioissa, mutta tallit eivät ole vielä päättäneet, kuinka suuren huippunopeusedun säädettävä takasiipi tarjoaisi.
Ensi kaudeksi tallit ovat joka tapauksessa palauttamassa autoihin Kers-laitteen, joka tarjoaa 82 lisähevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi per kierros. Kersissä on kuitenkin huonona puolena se, että mikäli molemmat kuljettajat käyttävät Kersiä samanaikaisesti, ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä ohitustilanteissa.
Noin 30 kiloa painavan Kers-laitteen lisäämisen yhteydessä F1-autojen minimipainoa aiotaan nostaa 620 kilosta 640 kiloon.
(MTV3)