Raakapuun kuljetuksiin vaikeuksia

Venäjän tielaitos on ilmoittanut, ettei suomalainen raskas rekkakalusto saa elokuun alusta lähtien ylipainolupia raakapuukuljetuksiin Venäjältä Suomeen. Kaakkoissuomalaiset kuljetusyrittäjät pelkäävät, että alalta katoaa pari sataa työpaikkaa, jos ajo nykyisellä 60 tonnin kalustolla loppuu kokonaan. Kuljetusten ennakoidaan siirtyvän venäläisille rekoille.

Stora Ensossa arvioidaan, että venäläisen kaluston osuus kasvaa, ellei ylipainolupia enää saada. Tähän mennessä pääosan rekkakuljetuksista ovat hoitaneet suomalaiset urakoitsijat. Puuta Imatran tehtaille kulkee vastaisuudessa myös entistä enemmän rautatiekuljetuksina.

-Metsäyhtiöille meidän menetyksillämme ei näytä olevan minkäänlaista merkitystä. Ainoa mikä ratkaisee, on portille tulevan puutavaran hinta. Minusta siellä pitäisi yrittää puhaltaa urakoitsijoiden kanssa samaan hiileen, onhan huonon venäläiskaluston lisääntyminen maanteille myös turvallisuusriski, sanoo puutavarajaoston puheenjohtaja Leo Koikkalainen Kaakkois-Suomen kuljetusyrittäjistä.

Leo Koikkalainen on itsekin ajanut pitkään puuta rajan takaa täysperävaunukalustolla. Hänen mukaansa kaluston uusiminen venäläisten vaatimuksiin sopivaksi aiheuttaisi liian suuret taloudelliset paineet. Kuorman pienentäminen nykyisellä kustannustasolla vaatisi puolestaan reiluja kuljetushintojen korotuksia.

-Jos kuormia pienennetään, toiminta ei ole kannattavaa ilman suuria kuljetushintojen korotuksia. Ja kun venäläiset tekevät halvemmalla, suomalaisyrittäjät ovat vaikeuksissa, Koikkalainen perustelee.

Venäjän tielaitoksen mukaan ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu kokonaismassa federaation alueella on ensi kuun alusta alkaen korkeintaan 44 tonnia.

Stora Enson metsäpäällikkö Voitto Pölkki korostaa, että ensin on katsottava kuinka käy. Vastaavia vaatimuksia on esiintynyt ennenkin, ja niistä on selvitty yhteisymmärryksessä. -Olisihan se erikoista, että Suomen puolella voidaan 60 tonnin kalustolla edelleen ajaa, mutta Venäjällä ei, hän sanoo.

Pölkin mukaan Venäjän lähialueilta ei ainakaan toistaiseksi löydy tarpeellista määrää puutavarakuljetuksiin soveltuvaa kalustoa. Eteläkarjalaisia yrittäjiä onkin tähän saakka suosittu laatusyistä ja toimitusvarmuudesta johtuen.

-Jos Venäjän viranomaiset todella pysyvät tässä ylipainolupapäätöksessään, kotimaisella kalustolla joudutaan tuomaan pienempää kuormaa, ja venäläisen kaluston osuus tietysti kasvaa. Puuta siirtyy myös entistä enemmän rautateille, Pölkki ennakoi.

Metsäteollisuus toi Venäjältä viime vuonna puuta noin 12 miljoonaa kuutiota, josta puolet tuli rekkakuljetuksina.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat