Pyöräilijöille valmistellaan kypäräsuositusta

Pyöräilijöille valmistellaan suositusluontoista määräystä käyttää kypärää. Eduskunta saanee asian käsiteltäväkseen kevään aikana.

Pyöräilykypärän käyttö on pysynyt parinkymmenen prosentin tasolla vuodesta 1996 lähtien. Vaikka polkupyöräily on parhaimmillaan terveellinen ja taloudellinen tapa liikkua, se on kuitenkin varsin riskialtista.

Liikenteessämme kuolee vuosittain keskimäärin 55 pyöräilijää. Loukkaantuneista pyöräilijöistä ei ole täsmällisiä lukuja. Arvioidaan, että hoitoa vaativia pyöräilyvammoja sattuu vuosittain yli 30 000, niistä vakavia keskimäärin 1200.

Kypärä suojaa Liikenneturvan tutkimusten mukaan lähes sataprosenttisesti päätä pyöräilijän yleisimmässä tapaturmassa, kaatumisessa. Harvinaisemmissa yhteenajoissa auton kanssa kypärä estää päävammojen syntymistä lähes puolessa tapauksista. Kypärä voi myös lisätä pyöräilijän näkymistä. Autoilija ei aina havaitse polkupyöräilijää ajoissa.

Turvallinen liikenne edellyttääkin yhteispeliä niin autoilijoiden kuin muidenkin tienkäyttäjien kanssa. Autoilijan on pyöräilijää ohittaessaan jätettävä turvallinen väli.

Pyörätien ja ajotien risteyksissä kuten muissakin risteyksissä pyöräilijän ja autoilijan on syytä muistaa väistämissäännöt. Autoilijan pitää väistää oikealta tulevaa, ajoradalla ajavaa pyöräilijää ja kääntyessään oikealle tietä ylittävää pyöräilijää. Autoilijan kuuluu väistää myös vastaantulevaa pyöräilijää kääntyessään vasemmalle. Pyöräilijän on puolestaan väistettävä ajoradan liikennettä tullessaan pyörätieltä ajoradalle.

Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat. Sitä vanhemmat voivat siellä taluttaa polkupyörää, edellyttäen ettei se aiheuta haittaa muulle jalankululle.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat