Puutullit voivat vetää metsäkoneyrittäjät tiukille

Venäjän puutullien korotus vuodenvaihteessa veisi tuloja metsäkoneiden valmistajilta ja puuterminaaliurakoitsijoilta, uskoo Suomen Moskovan-suurlähetystön metsäalan asiantuntija Kalevi Kyyrönen.

- Suomalaiset metsäyhtiöt ovat pönkittäneet puunkorjuun koneellistamista. Venäjällä ei ole juuri tämän alan teollisuutta, joten vienti on vetänyt hyvin. Tänä vuonna maahan on tuotu noin 600 konetta, ja viime vuonna metsäkoneviennin arvo oli noin 600 miljoonaa euroa.

Metsäkoneita Venäjälle vievä Ponsse hätkähdä Kyyrösen puheita.

- Vienti voi olla pari vuotta hiljaisempaa. Venäjällä hakkuista kolmasosa on viety ulos, mutta muuallakin maassa on tarvetta investoida metsäkoneisiin, sanoo Ponssen Ivy-aluejohtaja Ville Siekkinen.

Puutullit kirpaisevat myös puunkäsittelyn ammattilaisia. Mantsinen Groupilla on töissä Venäjällä yli 300 ihmistä, jotka huolehtivat muun muassa Suomeen tulevan puun varastoinnista ja lastauksesta. Heistä noin sataa uhkaa työpaikan menetys, jos puutullit nousevat eikä korvaavia työpaikkoja löydy. Yhtiö toimii yhteistyössä Stora Enson ja Metsäliiton kanssa.

Toimitusjohtaja Ari Hakkaraisen mukaan puutullien korotus vaatisi sopeutumista, mutta ei romahduttaisi Venäjän-vientiä.

- Olemme panostaneet jo Venäjän omille markkinoille ja korvaavien sopimusten aikaansaamiseen.

Metsien vuokraajille velvollisuuksia

Kyyrönen muistuttaa, että syksyllä voimaan tuleva Venäjän uusi metsälaki on muuttamassa metsienhoidon täysin.

Metsien hallinta siirtyy alueille, ja tarkoituksena on nostaa korjuumääriä, panostaa jalostukseen sekä lopettaa laittomat hakkuut. Viime vuonna hakatusta 180 miljoonasta puukuutiosta noin 15-20 miljoonaa kuutiota oli laittomasti kaadettua.

Lain mukaan Venäjällä metsää voi vain vuokrata ja pisimmillään 49 vuodeksi.

- Syyskuun alkuun mennessä kaikilla metsää vuokranneilla täytyy olla muun muassa valmis metsänkäyttösuunnitelma. Tämä koskee myös suomalaisia yrityksiä, jotka ovat ostaneet hakkuuyrityksiä Venäjältä, Kyyrönen opastaa.

Aiemmin valtio huolehti metsien uudistamisesta, mutta nyt tämä velvoite on vuokraajalla samoin kuin vastuu metsäautoteiden rakentamisesta.

Kyyrönen ei halua ennustaa puutullien kohtaloa, mutta muistuttaa, että tulleja on tullut ja mennyt.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat