Puolueilla yhä opittavaa nettikampanjoinnissa

Politiikan tutkija Jarmo Rinne passittaisi suomalaispuolueet Yhdysvaltoihin katsomaan, miten taitavasti siellä hyödynnetään nettiä presidentinvaalien kampanjoinnissa. Hän epäilee, ettei äänestysprosentti meillä tästä enää nouse, jos kampanjointi ei muutu sähköisemmäksi.

Vaikka Suomi pitää itseään yhtenä tietoyhteiskunnan kärkimaana, laahataan meillä selvästi Yhdysvaltoja jäljessä. Demokraattien Barack Obaman kampanjakoneisto pitää muun muassa netin kautta jatkuvasti yhteyttä ihmisiin, jolloin heidät saadaan sitoutettua mukaan, Rinne vertaa.

Kotomaan kuntavaaleissa puolueiden kampanjointi netissä jäi yhtä laimeaksi kuin muillakin foorumeilla. Nettikampanjointi oli hyvin pitkälti yksittäisten ehdokkaiden varassa.

- Digitaalisen kommunikaatioteknologian mahdollistama sovellutuksia ei haluta tai osata käyttää, Rinne sanoo.

Facebookin, MySpacen ja Irc-Gallerian tapaiset foorumit tarjoaisivat kuitenkin hyviä mahdollisuuksia. Näyttää siltä, että esimerkiksi Facebookissa aktiivisesti kampanjoineet ja paljon tukijoita saaneet ehdokkaat keräsivät hyvin ääniä myös vaaleissa, Rinne ynnää katseltuaan tamperelaisten ehdokkaiden menestystä.

Suuri osa nettiä hyödyntävistä on nuoremmista ikäluokista. Puolueittain aktiivisimpia näyttäisivät olleen vihreät, kokoomus, yllättäen vasemmistoliitto ja osin SDP, tutkija arvioi.

Kenen ääni kuuluviin

Netti tuo vaalikampanjointiin aivan uusia piirteitä verrattuna esimerkiksi sanomalehtiin. Verkossa voidaan käydä keskustelua ja reagoida nopeasti ja joustavasti asioihin. Rinne pitää hämmentävänä, että puolueet eivät ole tähän mahdollisuuteen tarttuneet.

- Vaikuttaa vähän siltä, että kentän ääntä ei halutakaan kuulla. Halutaan mielellään määritellä agenda itse: näitä ja näitä asioita me pidämme puolueessa tärkeinä.

- Nimenomaan kunnallisvaaleissa olisi erittäin järkevää ja kansalaisten motivoimisen kannalta tärkeää saada vuorovaikutteisuutta enemmän kuin vain että käydään kuuntelemassa jonkun ehdokkaan mielipiteitä torilla, jossa hän sattuu olemaan 15 minuuttia paikalla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat