Puolisot saattavat näkyä kampanjoinnissa Amerikan malliin

Oulun yliopiston viestinnän professori Erkki Karvonen uskoo, että presidenttiehdokkaiden puolisot ovat näkyvästi läsnä toisen vaalikierroksen kampanjoinnissa. Luvassa voi olla amerikkalaistyylistä kampanjointia, jossa puolisot toimivat rakennuspalikoina ehdokkaan julkisuuskuvan rakentamisessa.

– Ensimmäisellä kierroksella puoliso oli hyvin mukana Paavo Väyrysellä, ja se loi miehestä mukavampaa kuvaa. Kampanja toki muutenkin nojasi huumoriin, Karvonen sanoo.

Kun ehdokkaan persoona nousee henkilökeskeisissä presidentinvaaleissa jopa tärkeämmäksi kuin muissa vaaleissa, on puolison tai perheen ottaminen mukaan kampanjaan yksi tapa korostaa ehdokkaan henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Huomion kääntyminen puolisoihin voi kääntää julkista huomiota pois kovista asiakysymyksistä, mutta toisaalta henkilöityminen ja politiikan popularisoituminen ovat kehitystrendejä, jotka ovat tapahtuneet jo pidemmällä ajalla. Puolisoita ei siis ole Karvosen mukaan syyttäminen hömppäkampanjan rakentamisesta.

Karvonen on kuitenkin huomannut, että tähän asti sen enempää Pekka Haaviston kumppani Nexar Antonio Flores kuin Sauli Niinistön puoliso Jenni Haukiokaan ei ole antanut varsinaisia poliittisia lausuntoja.

– Ainoa, mitä Haukion suusta on kuultu, on hänen koirakommenttinsa, se että koira on heidän perheenjäsenensä, Karvonen hymähtää.

Karvonen arvioi, että lopulta puolisoiden merkitys vaalituloksen muovautumisen kannalta voi jäädä pieneksi – puolisoilla on lähinnä maskottiarvoa.

Varsinkin Haaviston kohdalla puolisolla voi kuitenkin olla merkitystä sikäli, että Haaviston avoin homoseksuaalisuus vetoaa liberaaleihin äänestäjiin ja se voi karkottaa konservatiiveja. Karvonen uskoo, että naiset saattavat linnoittautua Haaviston taakse tasa-arvoteeman takia.

– Lasikattokysymys on perinteisesti ollut naisille tärkeä, ja Haaviston kuulumisessa seksuaaliseen vähemmistöön on kyse vähän erilaisesta lasikatosta, Karvonen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat