Pullovesien myynti kasvaa

Pullotettuun veteen lisätään nyt erilaisia makuja. Suomalaiset juovat kuitenkin pullovesiä muita eurooppalaisia vähemmän.

Pullotettujen vesien kulutus on ohittamassa maailmalla virvoitusjuomien kulutuksen jo lähivuosina, ennustaa juomamarkkinoiden tutkimukseen erikoistunut Zenith International. Pullovesien kulutuksen kasvu kuvastaa juomamarkkinoita leimaavaa hyvinvointi- ja terveystrendiä.

- Vaikka meillä Suomessa on hyvä kraanavesi, uskotaan pullotetun veden kulutuksen kasvavan myös täällä, toteaa Hartwallin toimitusjohtaja Yrjö Närhi.

Närhen mukaan vesimarkkinoiden kasvava trendi onkin jonkin lisäominaisuuden, esimerkiksi maun, sisällyttäminen veteen.

Vaikka pullotettujen vesien kulutus on Suomessa kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa, suomalaiset hörppivät vettä pulloista eurooppalaisittain erittäin vähän. Suomessa pullotettua vettä kuluu vuodessa noin 14 litraa asukasta kohden, kun monessa Euroopan maassa luku on kymmenkertainen.

- Esimerkiksi Italiassa pullotettua vettä menee jo 190 litraa asukasta kohden vuodessa, Närhi kertoo.

Vesiin halutaan makuja

Suomi on kuitenkin ollut yksi Euroopan edelläkävijämaista maustettujen kivennäisvesien myynnissä. ACNielsenin tutkimuksen mukaan maustetut kivennäisvedet ovat Suomessa nykyisin vesimarkkinoiden suurin tuoteryhmä 36 prosentin osuudella.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n selvityksen mukaan maustamattomia ja maustettuja kivennäisvesiä myytiin vuonna 2006 Suomessa yhteensä 68,1 miljoonaa litraa. Kivennäisvesien myynti kasvoi edellisvuodesta 7,7 prosenttia.

Kuluttajat haluavat uutuuksia myös kivennäisvesimarkkinoilla. Keski-Euroopassa suosiota saavuttanut idea mehun ja kivennäisveden yhdistelmästä onkin rantautunut nyt myös Suomeen. Saksassa ja Ranskassa tällaiset juomat tunnetaan nimellä shorle.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat