Pullotettujen kivennäisvesien voittokulku jatkuu

Pullotettujen kivennäisvesien myynti kasvaa tasaisesti, vaikka tämän kesän koleat säät hidastavatkin myynnin kasvua. Maustettujen kivennäisvesien myynti saattaa pian ohittaa maustamattoman veden myynnin määrän. Tällä hetkellä maustettujen vesien myynti on noin 40 prosenttia vesimarkkinoista.

Samalla kun pulloveden suosio on kasvanut, virvoitusjuomien myynti on kääntynyt pieneen laskuun.

Terveysintoilu nostaa päätään Suomessa, ainakin jos virvoitusjuomavalmistajia on uskominen. Vesien myynti kasvaa tasaista tahtia, ja limsoissakin suurimmat kasvuluvut ovat nyt kevytversioiden myyntitilastoissa. Kevytlimsat muodostavat jo yli kolmanneksen virvoitusjuomamarkkinoista.

Sekä Hartwallin että Sinebrykoffin mukaan terveellisyys, luonnollisuus ja keveys ovat kovia sanoja tämän hetken juomamarkkinoilla. Vesien ja limsojen rinnalle on tuotu liuta hyvinvointijuomia, ja valmistajat aikovat panostaa niiden valikoimaan myös jatkossa.

- Olemme tehneet laajoja kuluttajatutkimuksia, ja niissä kuluttajat toivovat erilaisia hyvinvointijuomia ja vähäkalorisia vaihtoehtoja, sanoo Sinebrykoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Tuotekehittelyssä tärkein ominaisuus on kuitenkin maku.

- Juoman on tarjottava ennen kaikkea makuelämys. Sen jälkeen voi kehittää vaikkapa pakkausta sopimaan tietylle kohderyhmälle, sanoo Hartwallin alkoholittomien juomien liiketoimintayksikön johtaja Pasi Kuosmanen.

Sokeriset limsat eivät kuitenkaan väisty ilman taistelua.

- Esimerkiksi Coca-Cola on edelleen todella suosittu tuote, eikä sen suosio laske. Senkin rinnalle on tosin tuotu uudenlaisia vaihtoehtoja, kuten light-versio, jossa on vihreää teetä, Tiainen kertoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat