Puhelinmyynnin ongelmat rehottavat edelleen

Puhelinmyynnin väärinkäytökset rehottavat edelleen Suomessa. Ihmiset saavat tuotteita tilaamatta, ja irtipääsy sopimuksista tehdään hankalaksi.

Puhelinmyyjät kauppaavat myös yhä huonommin puhelinkauppaan sopivia tuotteita, kuten mobiililaajakaistaliittymiä. Eniten tilanteesta kärsivät vanhukset ja heidän omaisensa.

- Pitkään ongelmana ovat olleet lähinnä aikakauslehdet, mutta nyt on siirrytty myymään huomattavasti vaikeampia tuotteita. On aivan eri asia myydä esimerkiksi laajakaistaliittymää, johon asiakas sitoutuu kahdeksi vuodeksi, varsinkin kun tätä ei aina muisteta kertoa, sanoo lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

Väänäsen mukaan jopa hyvin iäkkäille ihmisille myydään älypuhelimia tai laajakaistamokkuloita, joita he eivät osaa edes käyttää. Puhelinmyynti aiheuttaa Väänäsen mukaan ongelmia kaikenikäisille.

Vielä viime vuonna Kuluttajavirasto vaati lainsäädännön tiukentamista muiden pohjoismaiden tapaan, koska ongelmat eivät ole lukuisista huomautuksista huolimatta loppuneet. Nyt yrityksille annetaan kuitenkin vielä mahdollisuus ryhdikkäämpään itsesääntelyyn.

Tilaamatta lähetettyä ei tarvitse palauttaa

Virasto on saanut paljon ilmoituksia myös luontaistuotteiden ja sähkösopimusten epäasiallisesta markkinoinnista.

Tuotepaketteja lähetetään, vaikka niitä ei ole tilattu. Myyjä puhuu ilmaisesta näytteestä, mutta kyse voi olla määräaikaisesta tilauksesta. Näitä voi olla vaikea peruuttaa, koska firmat operoivat usein ulkomailta.

Usein kuluttajat kertovat nimenomaan kieltäneensä tuotteen lähettämisen, mutta tavaraa tulee siitä huolimatta. Tuotteille on 14 vuorokauden palautusoikeus. Elleivät vanhuksen omaiset ole valppaana, peruutusta ei välttämättä ehdi tehdä määräajassa.

Palautusvelvollisuutta ei periaatteessa ole, ellei tuotetta ole tilattu. Kuluttajavirasto muistuttaa, että näyttövelvollisuus tilauksesta on aina yrityksellä. Viraston mukaan olisi kestämätöntä, että vaikkapa vanhuksen pitäisi tehdä jotain päästäkseen eroon tilauksesta, jota ei ole tehty.

Usein kuitenkin pääsee helpommalla, kun näkee vaivan ja palauttaa, Väänänen arvelee.

Iäkkään asiakaan pitäisi olla varoitusmerkki

Pelisääntöjä on hiottu jo pitkään, mutta provisiopalkkaisella myyjällä saattaa olla houkutus käyttää tilannetta hyväksi. Väänäsen mielestä iäkkään asiakkaan pitäisi olla päinvastoin varoitusmerkki. Silloin pitäisi pohtia tarkemmin, tarvitseeko asiakas tuotetta.

Välillä markkinointi voi Väänäsen mukaan olla myös aika aggressiivista ja kuluttaja toivoo vain pääsevänsä painostavasta puhelusta eroon.

Kuluttajan tekemää puhelinmyyntikieltoa on pidetty ratkaisuna, mutta sekään ei ole aukoton. Määräaikaisena se on aina myös uudistettava. Nyt on ryhdytty markkinoimaan jo jopa maksullista kieltopalvelua.

Muissa pohjoismaissa pelisääntöjä on monin tavoin tiukennettu. Kokonaan ongelmista pääsisi eroon, jos puhelinmarkkinointi kiellettäisiin. Tutkimuksen mukaan suuri osa kuluttajista kokee puhelinmyynnin häiriköinniksi.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat