Psykologia ratkaisee vaatemarkkinoilla

Suomalaisnaiset ostavat rohkeita vaatteita. Kuvassa Hennes&Mauritzin Marimekko-kokoelma. Kuva: Lehtikuva

Vaatevalmistajat käyttävät paljon aikaa ja energiaa kuluttajien mieltymyksien tutkimiseen.

- Teemme ainakin kerran vuodessa tutkimuksen, jossa kartoitamme suomalaisen naisen pukeutumiskulttuuria, sanoo Nanson trikoon liiketoimintajohtaja Sini Lehikoinen.

- Trenditutkimuksien lisäksi me mieltymyksiä tutkivat matkustamme, katsomme elokuvia ja katselemme ympärillemme kaikkialla, missä vaatteita näkyy, sanoo Lehikoinen.

Suomalaiset naiset suosivat pukeutumisessa käytännöllisyyttä yli kaiken.

- Vaate on naisen mielestä parhaimmillaan, kun sitä ei tarvitse ajatella.

- Huippumuoti ei ole naiselle tärkein ja arvostetuin asia, vaan muodista poimitaan rohkeasti omat jutut. Suomalainen nainen uskaltaa pukeutua mieltymyksiensä mukaan, hehkuttaa Lehikoinen.

- Ruotsissa jos tulee joku juttu, niin se on kaikilla. Suomessa on en enemmän yksilöllistä designia ja taidetta eli "artsua" verrattuna Ruotsiin, kuvailee Lehikoinen.

Nanson trikoon liiketoimintajohtaja Sini Lehikoinen.

Tosin Suvi Lehikoinen myöntää, että jotkut muotivaatteet kuten aidot tai kopioidut Crocsit (reikäiset muovikengät) ja legginsit näkyvät lähes jokaisen suomalaisen naisen jalassa.

Suuret ja värikkäät kuuminta hottia

Vaatemarkkinoija tähyää aina tulevaan ja nyt antennit on suunnattu syksyn 2009 -mallistoon.

- Värikkyys jatkuu vaatteissa edelleen, mutta myös mustaa ja harmaata tulee paljon. Ruskea tulee jäämään "uudeksi mustaksi", arvioi Lehikoinen.

Hän sanoo, että vaatekoko väljenee entisestään.

- Juuri on ollut muodissa napapaidat ja tiukat vaatteet, ja nyt mennään aivan toiseen suuntaan, eli huipputrendien mukaan nyt pitäisi olla väljiä ja jättisuuria vaatteita.

- Huipputrendit ovat kuitenkin asia erikseen, ja normaalikuluttajan kannalta nyt eletään parasta aikaa, sillä vaatteet ovat suht' koht' normaalin kokoisia, kiittelee Sini Lehikoinen tämänhetkisen arkimuodin järkevyyttä.

"Rohkeutta jättimarkettien vaatevalikoimiin!"

Nanson viimeisin mieltymyksien selvitys on yhdessä Anna-lehden kanssa tehty kyselytutkimus, jossa neljätuhatta suomalaista naista kertoo, minkälaisista vaatteista pitää.

- Naiset haluavat toisaalta miellyttää pukeutumisellaan muita, mutta uskaltavat olla myös omapäisiä ja ottaa riskejä väri- ja asuvalinnoissaan.

- Helsingin keskustassa näin viimeksi tänään, miten naiset käyttävät arjessa värikkäitä kuoseja ja uskaltavat stailata itsensä rohkeasti oman näköisikseen, suitsuttaa Lehikoinen.

- Minä olen yrittänyt vaatteiden sisäänostajille kaupoissa sanoa, että rohkeutta pitäisi olla myös marketien vaatevalinnoissa. Siellähän käyvät ruokaostoksilla kaikki naiset, eli potentiaalisia ostajia kyllä olisi!

- Jos vaatevalikoimassa olisi myös värikkäitä, rohkeita ja leikitteleviä vaatteita menisivät ne ensinnäkin varmasti kaupaksi ja toisaalta myös suomalaisten naisten pukeutuminen monipuolistuisi, innostuu 30 vuotta vaatebisneksessä toiminut Lehikoinen.

Lue myös:

    Uusimmat