Professori: Printtimainonnalla edessä dramaattinen alamäki

Printtimedian mainonnan alamäki jatkuu, koska mainontaa siirretään entistä enemmän digitaalisiin medioihin.

Markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopistosta arvioi, että alamäki jatkuu voimakkaana pari seuraavaa vuotta.

-Varmaan kannattaa varautua siihen, että muutos on aika dramaattinen, Aspara sanoo.

Kesän aikana mainostajat ovat kertoneet siirtävänsä mainoseurojaan entistä enemmän digimedioihin.

Esimerkiksi Stockmannilta kerrotaan, että painetun median mainontaa vähennetään.

-Kyllä se on vähentynyt jo kolmen viimeisen vuoden aikana vuosi vuodelta. Kun lehtien lukijamääriä katsoo, näyttää siltä, että painettu media ei tässä varmasti ole se voittaja, sanoo tavarataloryhmän johtaja Maisa Romanainen.

TNS Gallupin mukaan sanomalehtien mediamainonta pieneni kesäkuussa vuoden takaisesta 16 prosenttia. Aikakauslehtimainonta väheni samassa ajassa jopa yli 18 prosenttia.

Professori Aspara uskoo, että ihmiset kuitenkin lukevat aikakauslehtien paperiversioita vielä 10 vuoden kuluttua.

-Mutta jos puhutaan 20 vuoden tai 30 vuoden perspektiivillä, kuva voi olla toinen.

(MTV3 – STT)

Lue myös:

    Uusimmat