Postin bussit Koiviston Autolle

Suomen Posti Oy päätti tänään myydä linja-autoyhtiönsä Gold Line Oy:n lahtelaiselle Koiviston Auto -yhtymälle, joka oli jo entuudestaan alan suurin yritys Suomessa.

Gold Line Oy:n liikevaihto on noin 70 miljoonaa markkaa ja linja-autojen määrä 151. Rovaniemelle rekisteröidyn yhtiön yli 180 työntekijää jatkavat uuden omistajan palveluksessa entisin ehdoin. Koiviston Autolla oli ennen yrityskauppaa 640 bussia. Liikevaihtoa kertyi viime vuonna 400 mmk, mikä tietää noin 13:a prosenttia koko alasta Suomessa. Osapuolet eivät paljasta kauppahintaa.

Koiviston Auto koko Suomeen

Johtaja Reijo Aution mukaan Suomen Posti hieroi Gold Line -kauppaa alun perin noin kymmenen yhtiön kanssa. Loppusuoralla oli kolme varteenotettavaa ostajaa. Toimitusjohtaja Antti Norrlinin mukaan Koiviston Autolle oli strategisesti tärkeää, että Gold Linen myötä yhtymä laajenee käytännöllisesti katsoen koko Suomeen, kun ennen toiminta ulottui vain Ouluun. Päällekkäisiä, karsittavia linjoja ei hänen mukaansa ole.

Toimitusjohtaja Norrlinin mukaan Koiviston Auto on hakenut yrityskaupoilla katetta, kun matkustajamäärät ovat vähitellen pienentyneet maaseudulla ja kaukoliikenteessä. Pohjois-Suomessa rahti tuo merkittävän osuuden liikevaihdosta. Gold Linella on siellä Suomen Postin kanssa kuljetussopimus.

Raskaissa kuljetuksissa VR-kuviosta omaan yhtiöön

Viimekesäisen aiesopimuksen mukaan Suomen Postin oli määrä yhdistää kaikki kumipyöräkuljetuksensa toisen valtionyhtiön VR:n kanssa. Lopulta Posti päätti perustaa oman yhtiön hoitamaan runko- ja aluekuljetuksia.

-Yhteistyö on siten helpompaa, perustelee tuotannonjohtaja Seppo Salomaa. Hänen mukaansa Postilla ei enää ole neuvotteluja VR:n kanssa. Raskaitten kuljetusten yhtiö - työnimeltään Post Transport Oy - aloittaa toimintansa maaliskuun alussa. Sille siirtyy noin 290 miljoonan markan vuosittainen liikevaihto, yli 440 kuorma-autoa ja perävaunua sekä 830 työntekijää ja sata alihankkijaa. Pääkaupunkiseudun tiukentuneista jakelumarkkinoista Suomen Posti kilpailee uuden yhtiön, Etelä-Suomen Kuljetuspalvelut Oy:n, avulla. Se aloittaa ensi viikolla ja tavoittelee ensimmäisenä vuonna noin 90 mmk:n liikevaihtoa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat