Polttoaineiden veronkorotus herätti arvostelua oppositiossa

Kaavailtujen veronkorotusten arvioidaan nostavan valtion verotuottoja noin 295 miljoonaa euroa.

Heikentääkö tuleva polttoaineveron korotus joukkoliikenteen suosiota vai ei? Tämä oli kiistelyn kohteena, kun eduskunta keskusteli tänään hallituksen esityksestä polttoaineveron ja sähköveron korotuksesta.

Opposition puheenvuoroissa korostettiin, että kun diesel kallistuu, hinnatkin nousevat. Hallitusta arvosteltiin myös siitä, että suurten kaupunkien joukkoliikennetuki toteutuu vasta vuonna 2009. Keskustelussa etenkin vihreät tuntuivat olevan opposition hampaissa.

Esitys oli sisällön kannalta olennaisessa ensimmäisessä käsittelyssä. Esityksestä äänestetään myöhemmin. Selvää lienee, että verot nousevat. Vasemmistoliitto tosin esittää korotusten hylkäämistä. Sosiaalidemokraatit taas esittävät, että dieselöljyn veroa nostettaisiin yhtä paljon kuin bensiinin veroakin. Hallitus esittää dieselille suurempaa korotusta kuin bensiinille.

Monissa puheenvuoroissa muistutettiin Suomen pitkistä ajomatkoista. Vasemmistoliiton Esko-Juhani Tennilä huomautti, että verojen korotuksessa kyse on isosta alueellisesta asiasta. Hän muistutti, että on alueita, joissa on yksinkertaisesti pakko käyttää autoa. Vihreiden puolelta taas korostettiin, että vain ajotavan muutoksella voidaan vähentää jopa 20 prosenttia auton kulutusta.

Huvi kaukana

Hallituksen esityksen mukaan energiatuotteista ja sähköstä kannettavaa valmisteveroa korotetaan keskimäärin 9,8 prosenttia. Bensiinin vero nousisi 3,94 senttiä litralta ja dieselöljyn verotus 4,46 senttiä litralta.

Kevyen polttoöljyn veroa on tarkoitus korottaa 23,2 prosenttia. Ensimmäisen veroluokan sähkön vero nousisi 18,8 prosenttia. Näillä keskimääräistä suuremmilla korotuksia pyritään edistämään uusiutuvan energian käyttöä. Lämmityksessä ja työkoneiden polttoaineena käytettäväksi tarkoitetulle biopolttoaineelle esitetään valmisteverottomuutta.

Tarkoituksena on myös, että harrasteilmailun ja huviveneilyn polttoaineet sekä jäteöljy muuttuvat verollisiksi polttoaineiksi. Tosin kristillisdemokraattien Bjarne Kallis letkautti, että siitä on huvi kaukana, kun pakkaa lapset veneeseen ja pakottaa saareen.

Jotkut ovat jo ihmetelleet, miten menetellään tunnisteaineen kanssa, kun veneissä siirrytään käyttämään verollista polttoainetta. Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Hannes Manninen (kesk.) kertoi tullin vakuuttaneen, ettei tankkeja tarvitse ryhtyä pesemään. Tunnisteaine häviää vähitellen.

Veronkorotusten arvioidaan nostavan valtion verotuottoja noin 295 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat