Poliisin numeropalvelutoimittajaksi valittiin talousrikoksista epäilty firma

Poliisin numeropalvelun toimittajaksi on valittu yritys, josta on tehty lähes 300 rikosilmoitusta. Hankinta on herättänyt närkästystä poliisien keskuudessa.

Hallinnon tietotekniikkakeskus Haltik valitsi vastikään sisäministeriön yhteiseksi numero- ja luettelopalvelun toimittajaksi Suomen 16100 Oy:n.

Tutkinnanjohtaja Kirsi Alaspää vahvistaa MTV3:lle, että poliisin Varsinais-Suomen talousrikosyksikö tutkii yrityksen toimintaa rikosnimikkeillä törkeä petos ja markkinointirikos.

Taustalla on yrityksille suunnattu numerohakupalvelujen puhelinmyynti, jossa yrittäjät kokevat tulleensa huijatuiksi.

Tutkinta keskitettiin Varsinais-Suomeen viime vuoden loppupuolella. Rikosilmoituksia on kirjattu miltei 300. Alaspään mukaan poliisi on kuulustellut rikoksesta epäiltynä yhtä yrityksen vastuuhenkilöä ja myyntityöntekijöitä.

Haltik: Emme tienneet rikosepäilyistä

Haltikin sopimuslakimiehen Ari Koivumaan mukaan yritykseen kohdistuva rikostutkinta ei ollut tiedossa, kun hankinta kilpailutettiin ja puitesopimus tehtiin.

– Siinä tilanteessa meillä ei ollut tällaista tietoa. Totta kai jos olisimme tienneet, olisimme tutkineet, antaako se aihetta reagoida. Hankintalaki on tässä suhteessa kuitenkin varsin tiukka. Vasta lainvoimainen tuomio on lakisääteinen poissulkuperuste tarjouskilpailussa.

Koivumaa sanoo Haltikin perehtyvän asiaan ja pohtivan, onko kyseisen yrityksen toimintaa syytä arvioida uudelleen.

– Me emme ole kuitenkaan saaneet tästä asiasta mitään virallista reklamaatiota.

Suomen 16100 Oy:n tarjoamaa numeropalvelua voivat käyttää poliisin lisäksi muun muassa Rajavartiolaitos, Hätäkeskuslaitos ja Maahanmuuttovirasto. Edellinen sopimus Fonectan kanssa päättyi kesäkuussa.

Tarjouksia tuli vain näiltä kahdelta yritykseltä. Haltikin mukaan ainoastaan Suomen 16100:n tarjous oli tarjouspyynnön eli toivotun hinnoittelumallin mukainen. Laskutus on sekä uudessa että vanhassa sopimuksessa hakupohjainen eli viranomainen maksaa jokaisesta hausta erikseen.

Yritys kiistää

MTV3 pyysi Suomen 16100:n edustajaa tv-haastatteluun, mutta siitä kieltäydyttiin. Toimitusjohtaja Henna Mäki kommentoi asiaa lyhyesti sähköpostitse.

– Tutkinta kohdistuu vain pieneen osaan yrityksen tekemistä sopimuksista. Näiden kohdalla asiakas on kokenut, että etäkaupan mukainen sopimus ei ole syntynyt sitovasti. Olemme näistä tapauksista toimittaneet kaikki tiedot poliisille.

Mäki kiistää rikollisen toiminnan.

– Yrityksemme on luonnollisesti kiistänyt syyllistyneensä miltään osin tutkinnassa olevien juttujen tai minkään muun asian osalta lainvastaiseen menettelyyn.

Poliisi kertoo selvittävänsä asiaa muun muassa kuuntelemalla yrityksen toimittamia puhelunauhoituksia. Tutkintaa hidastaa se, että rikoksesta epäillyt ja asianomistajat asuvat eri puolilla maata.

"Sähköpostiin vastaamattomuus ei sido sopimukseen"

Suomen 16100 Oy on tuttu myös Suomen Yrittäjille. Järjestön neuvontapalveluun on tullut vuosien varrella runsaasti yhteydenottoja yrityksen puhelinmyyntitavoista

– Hyvin tyypillinen on tilanne, jossa yrittäjälle soitetaan kesken työpäivän. Hän ei tilaa sitä palvelua, mutta myöhemmin tulee sähköposti, jossa pyydetään reagoimaan seitsemän päivän kuluessa. Jos tässä kohdassa yrittäjä ei ymmärrä reagoida, väitetään, että sopimus on syntynyt passiivisuuden perusteella, kuvailee lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula.

Suomen Yrittäjät julkaisi jo vuosi sitten netissä ohjeistuksenyrittäjille, jotka ovat joutuneet ongelmiin Suomen 16100 Oy:n kanssa. Jo tuolloin painotettiin, että aiheettomaan tilausvahvistukseen ei tarvitse reagoida, eikä passiivisuuden perusteella voi tulla sidotuksi sopimukseen.

Entä jos kysymys onkin siitä, että yrittäjät eivät vain kuuntele kunnolla, mitä heille sanotaan?

– Se on tietysti aina yksittäisissä tapauksissa mahdollista, mutta jos me saamme 200–300 samanlaista yhteydenottoa, pidän epätodennäköisenä, että kyse olisi aina väärinkäsityksistä, Makkula sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat