Poliisi luottaa peltikollegaan liikenteessä – automaattikameroita lisätään tänä vuonna

Peltipoliisit seurasivat liikennettä viime vuonna aiempaa ahkerammin. Huomautuksia ja sakkoja ne jakoivat viimevuotista vähemmän. Poliisin mukaan syy on se, että kansa ei enää kaahaa – ainakaan kameravalvonnan alueella.

Peltipoliisi teki poliisin tuoreen tilaston mukaan viime vuonna töitä yötä päivää ylityötunteja laskematta.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo, että automaattisen kameravalvonnan käyttötunnit lisääntyvät viime vuonna yli 20 000 tunnilla edellisvuoteen nähden. Kaikkiaan valvontatunteja kertyi 350 000. Mitattujen ajoneuvojen määrä lisääntyi 48,5:stä 52,5 miljoonaan.

Ylinopeusrangaistuksia ja -huomautuksia annettiin kuitenkin entistä vähemmän.

Huomautusten määrä väheni edellisvuodesta yli 53 500 kappaleella. Ylinopeussakkoja ja huomautuksia peltipoliisi jakoi Ihalaisen mukaan silti "ihan liikaa", 364 000 kappaletta.

– Huomautusten määrän lasku johtuu varmasti osittain siitä, että ihmiset ovat kyllästyneet niihin: he ovat sellaisia kenties jo saaneet eivätkä halua lisää. Monet ovat ottaneet rikesakonkin. Viimeistään silloin ajotapa muuttuu ainakin kameravalvonta-alueella, kun ajokortin lähtö alkaa olla lähellä, Ihalainen arvioi.

"Nopeudet ovat laskeneet oikeasti"

Savon Sanomat kertoo, että liikennerikokset ja -rikkomukset vähenivät viime vuonna noin 14 % eli lähes 76 000 tapauksella edellisvuodesta.

Lehden mukaan suurin syy rikkomusten vähenemiseen on se, että poliisi on vähentänyt liikenteen valvontaa; eniten on vähentynyt automaattinen liikenteenvalvonta.

Ihalainen tyrmää väitteet.

– Poliisin valvontatuntimäärä liikenteessä väheni viime vuonna noin 20 000 tuntia edellisvuoteen verrattuna, se on totta, mutta sama kehitys on jatkunut jo vuosia. Olemme halunneet sälyttää liikennevalvonnan yhä enemmän teknisten laitteiden tehtäväksi, jotta ihmisten aika jäisi esimerkiksi rattijuoppojen valvontaan ja hälytystehtäviin. Mielestäni olemme onnistuneet siinä varsin hyvin.

Ihalaisen mukaan autoilijat ovat noudattaneet liikennesääntöjä oikeasti aiempaa paremmin.

– Jos olemme pystyneet valvomaan liikennettä aiempaa enemmän ja seuraamukset ovat vähentyneet, ajonopeudet ovat pakosti laskussa ihan oikeasti. Samasta kertoo se, että saavutamme viime vuodelta kuolemien ja loukkaantumisten puolesta parhaan tulokset.

Liikenneturvan ennakkoarvioiden mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli ja loukkaantui vähemmän ihmisiä kuin yhtenäkään vuonna sotien jälkeen.

Kamera-autot saavat kamerat

Poliisi käyttää nykyään siviilipalvelusmiehiä apunaan peltipoliisien tietojen purkamisessa.

– Poliisin ongelmana on ollut aiemmin se, että meillä on ollut liian vähän toimistotyöntekijöitä tähän tehtävään. Siviilipalvelusmiehet ovat olleet kultakaivos tässä. He tunnistavat jopa ajoneuvot. Enemmänkin otettaisiin, jos saataisiin.

Ihalainen kertoo, että peltipoliiseja aiotaan lisätä jo tänä vuonna. Lisäksi poliisin 7 kamera-autoa saavat täyden varustuksen.

– Tähän asti ne ovat olleet tyhjän panttina, koska kameroihin ei ole ollut rahaa. Nyt näyttäisi siltä, että tänä vuonna ne saadaan kuntoon entisten 15 lisäksi.

Lue myös:

    Uusimmat