Poliisi: Ikaalisten jäätien merkinnöissä oli puutteita

Ikaalisten kaupungin jäätiestä ei ollut ennakkovaroitusmerkkiä säädetyllä 150-250 metrin etäisyydellä rannasta. Kuorma-auton kuljettaja sai surmansa, kun kuorma-auto upposi jäätiellä eilisaamuna.

Poliisi on löytänyt puutteita Ikaalisten kaupungin jäätien merkinnöistä lähellä perjantaisen kuorma-auto-onnettomuuden tapahtumapaikkaa. Puoliperävaunullinen kuorma-auto upposi jäätiellä noin 65 metrin päässä rannasta eilisaamuna. Auton kuljettaja ehti menehtyä, ennen kuin sukeltajat saivat hänet ylös seitsemän metrin syvyydestä. Poliisi tutkii tapausta tuottamuksellisena virkavelvollisuuksien rikkomisena ja mahdollisena kuolemantuottamuksena.

Tutkinnanjohtajana toimivan komisario Erkki Valisen mukaan jäätiestä ei ollut ennakkovaroitusmerkkiä säädetyllä 150-250 metrin etäisyydellä rannasta. Lähellä tien alkupäätä oli kyllä varoitusmerkki, mutta rakennusesteen takia sen voi havaita vasta 36 metriä ennen rantaa. Toistaiseksi ei ole tarkkaan tiedossa, kenen vastuulla Ikaalisten kaupungin jäätie Toivolansaaresta Karttuun oli.

Jäätiellä oli sallittu ajo omalla vastuulla, korkeintaan 50 kilometriä tunnissa, ilman painorajoituksia. Kuorma-auton kuljettaja, vuonna 1961 syntynyt porilaismies, oli matkalla Ikaalisten jätevedenpuhdistamolle, mutta hän oli ilmeisesti harhautunut jäätielle.

Veden puhtaus seurannassa

Poliisi on eristänyt lippusiimalla onnettomuuspaikan, joka on kerännyt paljon ihmettelijöitä. Viran puolesta on paikalla käynyt muun muassa Pirkanmaan aluepelastuslaitoksen ja ympäristökeskuksen väkeä.

Ikaalisten ympäristönsuojelusihteerin Teijo Jokisen mukaan auton nostamisesta päätetään ilmeisesti viranomaisten palaverissa ensi tiistaina. Työ on tehtävä vaijereilla rannalta käsin, koska jää on liian ohutta raskaalle kalustolle.

Sukeltajien havaintojen mukaan rekka seisoo ehyenä Kyrösjärven pohjassa pyörillään. Sen lavalla on pressun peitossa 32 tonnia ferrosulfaattia. Jätevedenpuhdistamoilla käytettävä, hapan saostuskemikaali on luokiteltu ympäristölle haitalliseksi, mutta ei vaaralliseksi. Onnettomuuspaikalla on otettu vesinäytteitä eri syvyyksistä. Toistaiseksi on merkkejä vain pienistä kemikaali- ja polttoainevuodoista, kertoo Jokinen.

Hän ennakoi vaikeimmaksi vaiheeksi auton vetämisen rannalle. Onneksi paikka on Kyrösjärven selän äärellä ja mahdolliset päästöt sekoittuisivat suureen vesimäärään. Kalat uisivat happamoituvasta vedestä muualle, mutta vesieliöstölle aiheutuisi ongelmia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat