Poliisi Helsingissä 80 km/h potkulautailleelle: "Siinä käy automaattisesti huonosti" – näin mahdotonta kyseisestä menopelistä on tehdä laillinen liikenteeseen

0:21
Sähköpotkulautailijan järjetön meno tallentui videolle Helsingin Itäväylällä eilen.

Poliisi on törmännyt viime aikoina tapauksiin, joissa sähköpotkulaudalla on päästelty hurjaa vauhtia väärässä paikassa. Helsingin poliisin komisario muistuttaa, millaisiin seuraamuksiin ylinopeus yleisellä tiellä voi johtaa, jos alla on laiton sähköpotkulauta. 

MTV Uutiset kertoi eilen tapauksesta, jossa sähköpotkulautailija ajoi Helsingin Itäväylää noin 80 kilometrin tuntivauhtia ja kiemurteli kaistojen välissä. Tilanteesta kuvatulla videolla potkulautailija oli vaihtamassa kaistaa, kun samaan aikaan takaa tuli henkilöauto.

Hieman aiemmin uutisoitiin sähköpotkulaudalla lähes 70 kilometrin tuntivauhtia pyörätiellä kaahanneesta pojasta Lohjalla.

Helsingin poliisin komisario Pasi Tuominen kommentoi tapauksia MTV Uutisille. Hän lähettää huolestuneet terveiset kyseisille lautailijoille ja kaikille vastaavasta hurjastelusta haaveileville:

– Tällaisessa potkulaudassa ei ole minkäänlaisia turvavarusteita. Kun autojen joukossa ajaa yleisellä tiellä ja tuollaisella nopeudella, ei se ihmeitä virheitä tai olosuhteen muutoksia vaadi. Siinä käy käytännössä automaattisesti huonosti.

Käytännössä aina laitonta

Sen lisäksi, että sähköpotkulaudalla seitsemää- tai kahdeksaakymppiä viilettäminen on äärimmäisen vaarallista, on se myös käytännössä aina laitonta.

Jos potkulaudalla haluaisi päästellä esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeutta, se tulisi rekisteröidä moottoripyöräksi.

– Koska tuo hyvin suurella todennäköisyydellä on rekisteröimätön ajopeli, ei sillä saa ajaa liikenteessä ollenkaan, Tuominen kommentoi Itäväylän ajelijan menemistä.

Itäväylän ajelijan potkulaudan rekisteröinti tai rekisteröimättömyys ei ole tiedossa. Potkulaudan rekisteröinti moottoripyöräksi on kuitenkin Tuomisen arvion mukaan käytännössä mahdotonta.

 – Ajoneuvoluokan määrittely on aika tarkkaan määritelty ajoneuvolaissa ja Trafin määräyksissä. Ja siihen voidaan asettaa jotain rakenteellisia vaatimuksia. Turvalaitteita sun muita: jarrut ja kaikki tällaiset. Aika vaikea kuvitella, että sähköpotkulauta menisi läpi rekisteröinnistä.

– Suomen lainsäädäntö ei vaan mahdollista tuollaisten kulkupelien käyttämistä liikenteessä.

Kuljettajille seuraamuksia

Miten ylinopeutta kulkevien sähköpotkulautojen menoon voitaisiin sitten puuttua? Ennaltaehkäisyyn ei Tuomisen mukaan aseita juuri ole.

Toisaalta kuljettajan tulisi ennen huippuunsa viritetyn sähköpotkulaudan ohjaustankoon tarttumista itse muistaa, että liikenteen seasta kiinni jääminen voi johtaa suhteellisen ankariinkin seuraamuksiin.

– Ennakkoon ei muuten voi (vaikuttaa) muuta kuin valistamalla. Mutta jos tapaamme tuollaisia liikenteessä, kuljettajalle tulee erilaisia seuraamuksia.

– Voi tulla tietysti sakot, ja mahdollisesti jos ajokorttiluokka ei riitä, tulee isommat sakot kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta. Lisäksi, ajotavasta riippuen voi tulla sakot liikenneturvan vaarantamisesta tai törkeästä vaarantamisesta.

Lisäksi ajoneuvo määrätään ajokieltoon.

– Sitten annetaan valvontailmoitus, ja tämän kuljettajan täytyy sen mukaan toimia. Käytännössä lauta pitäisi rekisteröidä, mutta kuten oli puhetta, se on nykysäännöksin melkoisen mahdotonta.

Ylinopeutta kulkevat sähköpotkulaudat ovat verrattain tuore ilmiö. Tuomisen mukaan Helsingin poliisi on tavannut tähän mennessä pari yksittäistä tapausta, joissa sähköpotkulaudalla on päästy liian kovaa.

– Ihan pari tapausta (on ollut), mutta ei ne ihan noin älyttömiä nopeuksia ollut. Oisivatko olleet jotain 50-60 kilometriä tunnissa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja