Pohjois-Suomen radat sähköisiksi

Ratahallintokeskus suunnittelee Pohjois-Suomen rataosien sähköistämistä, joka toteutettaisiin meneillään olevien sähköistyshankkeiden valmistuttua.

Ensi vaiheessa jatkosähköistettäisiin rataosat Tuomioja-Raahe, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Iisalmi ja Kontiomäki-Vartius. Näillä rataosilla on pituutta yhteensä 616 kilometriä. Niiden sähköistämisen on laskettu maksavan 670 miljoonaa markkaa.

Parhaillaan sähköistetään rataosia Kokemäki-Pori ja Toijala-Turku. Sähköinen liikenne Porin radalla alkaa suunnitelmien mukaan kesällä 1999 sekä Toijalan ja Turun välillä kesällä 2000. Pohjois-Suomessa jatkosähköistys alkaisi heti tämän jälkeen osittain samanaikaisesti eri rataosilla ja valmistuisi rahoituksesta riippuen 5-8 vuodessa.

Ratahallintokeskuksen sähköistämissuunnitelmat perustuvat yhteiskuntataloudelliseen kannattavuusselvitykseen. Sen mukaan näiden rataosien sähköistäminen on yhteiskunnallisesti kannattavaa. Junaliikenteestä hoidetaan nykyisin noin 70 prosenttia sähkövedolla.

Sähköistettyjä ratoja on kaikkiaan 2197 kilometriä eli 37 prosenttia koko ratapituudesta. Pohjois-Suomen ratojen sähköistämisen jälkeen ratapituus sähköjunilla olisi 2981 kilometriä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat